Vilken diagnos kan vi förvänta oss?

Mer
9 år 1 månad sedan #734524 av Admin1
Leponex har ungefär 50 % starkare effekt än andra, men effekten kommer långsammare än för andra preparat. Minskar självmordsrisken sedan brukar man röka mindre och missbruksrisken kan minska. Sedan brukar man vara mindre benägen att avbryta medicineringen själv, så det minskar också. Nackdelen är viktökning, så håll nere på maten.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738427 av Sambon
Nu har han börjat på olanzapin igen i tillägg till leponexen. De motiverade det med att han skulle byta medicin men verkar inte så intresserade av att ta bort leponexeb och fevarinen nu ändå. Är det fler som står på två antipsykotika? Han har nu blivit av med den värsta ångesten vilket är skönt men är helt galet trött.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738436 av Fantasio
Jag har två antipsykotiska läkemedel. Skönt att ångesten är borta.
Mer
9 år 2 veckor sedan #738557 av Admin1
Det är vid sämre effekt av Leponex man brukar lägga till ett preparat till och vanligen Risperdal eller Abilify. Olanzapin/Zyprexa är en vidareutveckling av Leponex egentligen. Abilify har fördelen att risken för viktuppgång minskas liksom att det är uppiggande.
Mer
8 år 2 månader sedan #811862 av Sambon
Det verkar inte vara någon släkting som haft schizofreni, nu tror de hon hade alzheimers.

Efter tre år har jag nu bestämt mig för att det här inte går länge. Treåringen börjar tro han har samma sjukdom som sambon och sambon har hamnat en cykel på 5 veckor där det är 2-3 veckors ångest (en del paranoia) 1 vecka med onormalt mycket energi och sen 2 veckor när han bara slöar och inte går att prata med knappt. Precis innan ångesten bryter ut brukar han ha 1 timme-2 dagar där han är sig själv men det är så lite att det bara känns hemskt att få en inblick i hur det hade kunnat vara om han var frisk...
Mer
8 år 2 månader sedan #812041 av Admin1
Jag vet inte om jag har nämnt att 5 procent bryter ner medicin snabbt och behöver högre doser. Det går att mäta medicinkoncentrationen i blodet för att kolla om den är rätt. En annan sak att kolla är CRP i blod för att se om han har inflammation. Har han inflammation kan man testa acetylsalicylsyra ocn N-acetylcystein. Omega-3 har också antiinflammatorisk effekt.