Studenthälsan är guld

Mer
20 år 2 veckor sedan #948 av Abzu
Ämnet Studenthälsan rör väl mest högskole- och universitetsstudenter, men även ni andra kan nog finna det intressant.

Flera större lärosäten i Sverige har en egen Studenhälsa som finansieras av stiftelser, donationer och högskolan/universitetet.
Jag känner själv bara närmre till Lunds universitets Studenhälsa och jag vet inte hur Studenthälsan är på andra orter, men i Lund är den väldigt bra. Där finns en psykiater, några psykologer, kuratorer och en sköterska som bara jobbar med studenter och deras situation.

Jag har i 2,5 år haft regelbunden kontakt med psykiatern där, som enligt min mening är väldig kompetent och mån om sina patienter. Det är den bästa vårdkontakt jag haft och jag vet inte hur det skulle gått om inte Studenthälsan fanns. Där finns visserligen inte de resurser som den vanliga psykiatrivården har, med finns behovet så fixar dom remisser och dyl.
Ett exempel är att jag idag fick en telefonsamtal från min psykiater. Han vet att jag har väldigt svårt för att ringa, så jag kan e-maila honom istället också ringer han upp.

Det som är lite ironiskt, är att jag inte skulle ha upptäckt Studenhälsan om inte öppenvården hade hänvisat mig dit.
Det tog minst 2 månader för öppenvården att ens behandla min remiss från en allmänläkare och då ringde dom bara och sa att det var bättre om jag kontaktade Studenhälsan, eftersom väntetiden var ca 3 månader.

När jag ringde studenthälsan fick jag en tid veckan efter hos psykiatern - utan remiss!

Så ni som är studenter, vänder er först till Studenhälsan om en sådan finns, då sparar ni både tid och pengar.

Länge leve Studenhälsan i Lund!!
Mer
20 år 2 veckor sedan #950 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Studenthälsan är guld
Det låter ju fint. Jag har haft e-post kontakt länge med en amerikanska som läser på högskola. Hon har förresten kommit ut nyligen med en bok på eget förlag, som handlar om hennes barndom med schizoaffektiv sjukdom.

I alla fall så berättar hon att i USA så finns det personer på universiteten (en slags kurator), som kan hjälpa till och stötta under studietiden. Hjälpa till om man kommer efter eller får andra problem. De hade också någon slags självhjälpsgrupp för studenter med psykiska problem. Fungerar Studenthälsan på samma sätt? De har ju kurator mm.


Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #952 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Studenthälsan är guld
Nån direkt självhjälpsgrupp finns inte så vitt jag vet.
Där emot ordnar Studenthälsan kurser i stresshantering, gruppbehandling av tentamensångest och kamratgrupp för personer med alkoholiserade föräldrar.

Här är en länk till Studenthälsan i Lund:

www.lu.se/stu/studenthalsan/program
Mer
20 år 2 veckor sedan #953 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Studenthälsan är guld
Menar du att de har ingen direkt verksamhet för studenter med allvarliga psykiska sjukdomar? Det var ju en stor brist. Anledningen till stödet i USA är att man vill stimulera personer med psykiska sjukdomar så att de kan fullgöra sina studier och därigenom bli mer integrerade i samhället. Det är ett sätt att försöka minska handikappet som psykisk sjukdom kan medföra för studierna. Det här är kanske något för RSMH och Schizofreniförbundet att rota i?

Admin
Mer
20 år 2 veckor sedan #954 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Studenthälsan är guld
Studenthälsan ska vara en komplemet till den vanliga vården. Studenter med allvarliga psykiska sjukdomar remitteras givetvis till öppenvården för terapi, utredning och rehabilitering eftersom studenhälsan inte har resurser till det.
Behöver man även mer hjälp med sin studiesituation så får man hjälp av universitetets Handikapsavdelning som kan hjälpa till att anpassa studiesituationen genom att tex ordna en mentor/stödperson, ge tids-dispens på inlämningsarbeten och enskilt rum på tentor.

Man har nyligen utvärderat "Studentprojektet" inom Handikappavdelningen i Lund som helt riktar sig till studenter med psykiska problem. Utredningen fanns tidigare på Handikappavdelningens hemsida, men ligger tyvärr inte kvar där.
Mer
20 år 2 veckor sedan #956 av Johan
Svar från Johan i ämnet Studenthälsan är guld
Suverän rekommendation! :D

Jag har väntat sedan februari på att min läkare i min gamla stad ska skriva en remiss så jag får en samtalskontakt i Stockholm där jag nu bor. Jag har sett att det finns något som heter Studenthälsan på KTH. Jag ska kontakta dem.