Att bli offentlig på jobbet

Mer
6 år 9 månader sedan #959780 av CODA68
Att jobba och ha Schitzoaffektiv syndrom är inte det lättaste. Idag pressade chefen mig en del och det var flera, berättade han, som reagerat få hur jag beter mig. Trött, otillgänglig och mentalt frånvarande. Jag berättade allt för honom. Resultatet blir att de skall ge mig en tjänst som är anpassad för mig samt någon form av utredning på företagshälsan. Jag berättade att jag redan har en omfattande vårdinsats. Men jag kommer inte undan med det. Bra av företaget att reagera som de gör och bra stöttning. Jag uppmanades att berätta för övriga personalen om mitt tillstånd och kommer att begränsa mig till Bipolär sjukdom. Finns et andra med erfarenhet om att göra något liknande?
Mer
6 år 9 månader sedan #959784 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att bli offentlig på jobbet
Jag sa inte att jag hade diagnosen schizofreni på jobbet, men chefen sa att hon hade sina favoriter i arbetsstyrkan (det gällde inte mig) och att jag var oförskämd.
Mer
6 år 9 månader sedan #959797 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Att bli offentlig på jobbet
Det är nog bra att de har förståelse och tar hänsyn till dina problem. Ibland handlar det snarare om att dölja att man är annorlunda.
Hoppas det blir en bra anpassning för dig på jobbet.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
6 år 9 månader sedan #959803 av CODA68
Svar från CODA68 i ämnet Att bli offentlig på jobbet

Geta skrev: Jag sa inte att jag hade diagnosen schizofreni på jobbet, men chefen sa att hon hade sina favoriter i arbetsstyrkan (det gällde inte mig) och att jag var oförskämd.

Fan va dåligt, när du behövde stöd. Det där skulle vara anmälningbart, det kanske det är också. Tack och lov för denna site där vi kan stötta varandra.
Mer
6 år 9 månader sedan #960066 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att bli offentlig på jobbet
Hoppas det går bra. En sak som arbetsgivare kan göra när de upptäcker psykiska problem är att man får inga arbetsuppgifter. Tanken de har då är att man skall säga upp sig och då löses deras problem. Om du drabbas av detta kan du kontakta Försäkringskassan och berätta för dem om detta fortsätter måste jag sjukskriva mig. De kan då prata med arbetsgivaren så att du får arbete. Du kan ju också prata med facket för de har nog erfarenhet av vilken taktik arbetsgivaren kan använda. Facket brukar ha jurister som kan hjälpa en också. Själv skulle jag om jag hade en lön på 30000 kr/mån anlita en arbetsrättsjurist om arbetsgivaren blir besvärlig. Tyvärr brukar facket agera otillräckligt i sådana fall.

Berätta inte för arbetskamrater att du har en psykisk sjukdom. Bäst är att lägga locket på.
Mer
6 år 9 månader sedan #960067 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att bli offentlig på jobbet
Kuratorn på Företagshälsovården motarbetade mig.