Dator och hårddisk

Mer
14 år 2 månader sedan #277218 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dator och hårddisk
Tryckluftsspray är det som rekommenderas och det räcker. En penna behövs för att låsa fläktarna, när man blåser dem rena. Att använda dammsugare och suga ut dammet kan skapa statisk elektricitet, som kan vara skadlig.
Mer
14 år 2 månader sedan #277219 av Geta
Svar från Geta i ämnet Dator och hårddisk
Datorn måste väl vara avslagen när man blåser ut dammet naturligtvis?
Av luftdraget kan fläktarna gå baklänges vilket inte ska vara bra.
Mer
14 år 2 månader sedan #277528 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dator och hårddisk
Innan man öppnar datorn skall man alltid dra ut elsladdarna. Särskilt spänningsaggregatet skall man passa sig för.
Mer
14 år 2 månader sedan #277564 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dator och hårddisk
Ja, spänningsaggregatet skall man passa sig för,men det brukar vara en enhet och i så att säga i ett paket med transformator och annat. Där skall man låta bli om man inte har kunskaper till att hantera den. Jag brukar dra kontakten till själva datorn, för att då har man koll på läget och sedan är jag inte rädd för att gå in i datorn pga spänningen och strömstyrkan i den för att det är bara lågspänning.

Dock, också jag är utav den försiktiga typen, ty jag vet med mig att råkar jag komma litet fel med en ledning eller kontakt kan det på mindre än en sek bli kortslutning och skiten bränner ihop och då är det lika bra att gå ut med datorn till sophuset, för då är den totalkaputt och det kostar en ny dator...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 månader sedan #277573 av Ready
Svar från Ready i ämnet Dator och hårddisk
Jag har 512 Mb RAM-minne. Är det för lite för att datorn ska fungera normalt?
Mer
14 år 2 månader sedan #277606 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dator och hårddisk
Det är beroende på datorns årsmodell, antalet Gb på hårddisken och vilket operativsystem du har. Du klarar dig hjälpligt med en XP home dator med ca; 20Gb i hårddisken, men med en 1GB i ramminne till den blir den något snabbare men det beror i sin tur då som sagt vilken årsmodell och vilken version på både processor och hur kraftfullt ditt grafik kort är, för att du får inte bättre resultat än den svagaste länken i detta.

För att få den snabbare i uppstarten finns ett antal råd att följa på Forum på datorer och datorproblem sök där efter råd på följande länk, den är några inlägg lång så du får jobbet med att ta reda på länkarna, sök på de länkar som har med expressen att göra
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=8&am...c.php?f=8&t=9695 [/url]<!-- l -->


Det beror ju mycket på vad för hastighet du har på bredbandet också, sitter du med 2Mb i en trådlös uppkoppling via en dong, så lär du aldrig få en snabb dator överhuvudtaget, förrän du har åtminstone 8Mb och uppåt....

En utav de första länkarna som stod där var intressant och jag har nu bara klickat på den och den kommer här och den ger nog svaret på hur du skall turbofixa datorn
www.expressen.se/prylar/1.806417 ... -din-dator

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum