Dator och hårddisk

Mer
14 år 2 månader sedan #277757 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dator och hårddisk
Det som kan göra datorn långsam är om RAM-Minnet inte räcker utan att datorn måste swappa dvs överföra information från minnet till hårddisken för att frisätta minne. Det brukar bli extra hårddisk aktivitet då. Tryck på Ctrl + Alt + Del så kommer Aktivitetshanteraren och där kan man se hur mycket fritt minne det finns under Prestanda.
Mer
14 år 2 månader sedan #278935 av Ready
Svar från Ready i ämnet Dator och hårddisk
Jag har idag skruvat upp datorn och dammat invändigt med tryckluft samt gjort en ominstallation från fabriksinställningen. Datorn hade tre fläktar. Datorn fungerar nu bättre men jag tycker att den är långsam. Jag körde även en diagnostik och den visade inget fel.

Är detta rätt procedur när man har problem med datorn? Om inte i vilken ordning eller vilken procedur ska man använda?

1. Damma kylaren.
2. Gör en ominstallation
3. Kör en diagnostik.
Mer
14 år 2 månader sedan #278948 av Ready
Svar från Ready i ämnet Dator och hårddisk
När man installerar Linux. Är det bara att sätta i skivan med Linux och starta om datorn eller hur går det till?
Mer
14 år 2 månader sedan #279010 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dator och hårddisk
Suck! Köp en ny dator!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 månader sedan #279021 av Ready
Svar från Ready i ämnet Dator och hårddisk
Den är bara två år gammal.
Mer
14 år 2 månader sedan #279036 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Dator och hårddisk
OK! Då har du någon skit på hårddisken, vilket kan vara ett djävligt elakt virus. Det finns dock program som tar bort dessa. Det hjälper då inte att formatera om datorn och lägga allt nytt på en helt ny partiton, för den kan ändå ligga kvar. Utan för att underlätta, skulle jag själv köpt en helt ny hårddisk och sedan lägga in operativsystemet på nytt och är då datorn inte slö utan funkar som den ska, skulle jag nog försöka köra med den.

Annars har du ju en hårddisk som också går att använda som en extern hårddisk till vilken dator som helst och då genom en docknings station, ansluta via en USB-port, så att den har du ju alltid användning för.
Öbs! I det här sammanhanget är det bäst att ta med den gamla hårddisken och be om en med samma fattning till anslutningen som den gamla annars passar den inte.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum