Depression efter psykosperiod

Mer
19 år 3 veckor sedan #11936 av Isa-Alise
Är det fler som har haft känslor av nedstämdhet efter att psykosen har förbättrats?

Känner mig mycket nära gråt, har svårt att umgås med folk just nu, för jag blir så lätt ledsen....

Stundvis är jag glad, nästan lycklig, men vid minsta påfrestning så kommer ledsenheten fram... det är jobbigt att vara så skör...

Undrar hur länge depressiviteten brukar vara kvar? Hur länge tog det för dig tills glädjen mer stabilt blev kvar?
Mer
19 år 3 veckor sedan #11943 av Harriet
Hej Isa-Alise!
Känner igen mig i det du skriver.... från att vara uppåt och fylld av tankar som: jag klarar det här! Till bottenlös förtvivlan... utåt sett verkar nog allt bra med mig men.... det är inte så.
Äter du någon antidepp medicin ? Äter själv zoloft men den klarar jag mig lika bra utan.... kanske man borde be om byte?
Jag har känt så här förut efter psykotiska perioder.... vet någonstans att det går över..... men det känns så jobbigt medan det pågår....
Känner med dig Isa-Alise. Försök prata med någon vän, göra saker du mår bra av- har du någon samtalskontakt?Ta isåna fall kontakt med honom/henne.
Önskar att jag kunde hjälpa dig mer....
Kram/Emelie
Mer
19 år 3 veckor sedan #11947 av Isa-Alise
Tack att ni bryr er...

Nej, jag äter ingen antidepressiv medicin... kanske borde...men är lite rädd för att blanda olika sorters psykofarmaka...

Kanske är det en naturlig känslighet... men trist om det ska ta fem år innan det är stabilt... behöver vara i bättre form socialt... det blir så pinsamt när man börjar gråta bland folk.... och jag vill inte isolera mig...

Sa ifrån ett knytkalas idag pga ledsenheten... ångrar mig lite... men orkade inte ta emot folk...

Var på fest igår... men det var mest en plåga... en kamp mot tårarna...

Vill inte vara mer dämpad... men gärna mer glad....

Eller bara ha lite mer kraft att hålla ihop...
Mer
19 år 3 veckor sedan #11950 av Harriet
Du har helt rätt inställning Isa-Alise!
Inte vara mer dämpad utan istället vara mer glad.... du behöver nog inte vara rädd för att blanda antidepp med psykosmedicin.... för mig går det iallafall någorlunda.... varning dock för anafranil som förstärker neuroleptikans biverkningar... sen finns det säkert andra mediciner som förstäker biverkningar.... någon som har någon erfarenhet av det? Någon som kan utdela fler varningar....
Fester kan nog vara jobbiga för alla.... själv är jag inte ens i närheten av att klara det..... och gå ut på krogen är ännu mer otänkbart.... känner mig bara utanför och icke önskansvärd.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 veckor sedan #11951 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Depression efter psykosperiod
har du någon som du litar på som kan vara hos dig när du är ledsen Ísa-Alise? De kan kännas tungt att gå och bära på allt själv. Att ha någon hos sig kan lindra mycket.... Jag har kännt mig lite ledsen utan att veta varför då och då efter medicinbytet till abilify, men jag har försökt låta det vara så då... det har inte varit någon depression för min del, det vill jag inte kalla det... men nu har det stabiliserats känns det som... men jag vet inte riktigt än det kan ju komma tillbaka....
Mer
19 år 3 veckor sedan #11952 av Harriet
Intressant att så många känner sig ledsna efter bytet till abilify.... tror att man ska se det som något positivt (även om man har det svårt).... det kanske är ens "riktiga" känslor man känner av.... så tror jag att det är för mig..... efter år av övermedicineringen börjar lilla jag framträda.... och hon är väldigt ledsen.
kram/ Emelie