Fysisk aktivitet vid depression

Mer
12 år 9 månader sedan #415316 av Geta
Man kan få för sig att man får ångest om man rör på sig vid schizofreni.
Därför tror jag att många blir sittande, orörliga.
Mer
12 år 9 månader sedan #415372 av Admin1
Det kanske kommer motionsgrupper för de med schizofreni och det skulle nog behövas lika mycket som kontaktgrupper, som man börjat satsa på.
Mer
12 år 3 månader sedan #456536 av Vatten
Admin1,

Ja det skulle nog inte vara så dumt

De som av olika anledningar inte kan, får finna sin egna väg till träning och naturen. Promenader fungerar bra för de flesta. Om inte så bör man nog kunna överväga att flytta till ett ställe där man känner sig hemma nog att kunna ta hand om sina fysiska företräden här i världen.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
12 år 3 månader sedan #456549 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Fysisk aktivitet vid depression
Motion sätter fart på systemet. Och jag vet hur det kan vara när man inte orkar bara... Då kan en promenad runt kvarteret vara en god start, 5 minuter! Det är alltid något. Vissa dar har man inte lust bara, och då är det bra med en sån kort promenad. Man får va snäll mot sig själv också ibland och inte ställa för höga krav, och faktiskt vara nöjd med dessa 5 minuter med tanke på vad trött man ändå var tex...
Mer
12 år 3 månader sedan #456642 av Admin1
För mig är 30 minuters promenad minimum och oftast promenerar jag 1,5-2 timmar per dag. Men egentligen promenerar man 30 minuter så räcker nog det för de flesta. Är man överviktig så bör man satsa på 2 timmars promenader för att gå ner i vikt. Vid depression är det väl 30-45 minuters motion 3-4 gånger i veckan som gäller.
Mer
12 år 3 månader sedan #456643 av Geta
Man skulle ha ett höj och sänkbart bord, så att man kunde stå vid datorn. Vi sitter alldeles för mycket. Det frestar på kroppen.