Social ångest

Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1102408 av Utomjordingen
Svar från Utomjordingen i ämnet Social ångest
Ja, solglasögon är bra tips och sen om man inte vill lyssna på musik med hörlurar så är öronproppar också bra alternativ för att dämpa ångesten.

Sen om man klär sig i originella kläder i svart som jag alltid gör så håller människorna på distans och är mer respektfulla mot en om det skulle vara nåt eftersom de kan vara lite misstänkta mot en. Det kanske tar en liten tid att vänja sig vid i att klä sig i svart hela tiden men till slut blir det en vanesak. Och har man skött sig hela tiden under alla år som jag har gjort så börjar människorna känna en att man kanske är helt ok ändå fast man är lite annorlunda/inte en i mängden.
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 6 månader sedan #1102443 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Social ångest
Paranoia kan påminna om socialångest, men då är man t.ex rädd för att bli överfallen av andra. Socialångest innebär att man får ångest när man är tillsammans med andra. Det är alltså en ångest som drabbar en när man är ute. Nu brukar man inte vara ute så mycket så det mildrar problemet. Mediciner som Sertralin och Cipralex lindrar socialångest och det finns andra preparat med mindre viktuppgång.

www.viska.se/sjalvhjalp/motverka-angest
Mer
5 år 6 månader sedan #1102486 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Social ångest
ingrid64marie
hej, om jag har ångest så hade undvikit en situation som förvärrar ångesten. Får ångest ibland, har venlafaxin, haft i många år, men har lite effekt av den när ångesten ramlar på. Quetiapin är bättre på att hålla ångesten på avstånd samt förminska den men biverkningarna trötthet, ökad aptit, problem med magen gör att den faller bort, tar den vid behov ,eftersom ångesten dyker upp ibland och även om den inte är av den behagliga sorten så hade det varit värre att leva med om den hade varit mer frekvent. Tror det är lite ofrånkomligt att ha sjukdomen schizofreni (shizoaffektiv) utan att även drabbas av ångest ingår väl i paketet så att säga.

Som de som läst vad jag tidigare skrivit om den ångest jag tidigare haft har haft dödsångest som tro mig, dödsångest luktar det luktar skit på 3 meters avstånd. Har något skrivit om hur det är varsågoda läs
www.viska.se/kunena/dikter/896-den-jag-lose?start=0

Kontentan är man kan driva en människa långt, djur också tills den gången man vänder sig om mot sin fiende och går rakt på djur också man slåss. För mig gällde det ångesten jag sade inom mig själv jag gör inget av vad ni säger vad än ni hotar med och sade gör vad ni tänkt göra jag viker mig inte. Det gav mig mer ångest men fann nästa dag att inget av hoten hade slagit in. Jag förstod att allt bara fanns inom mig, de förmådde inte ett skit i verkligheten. Jag är utan all ångest, utan rädslor men iakttar normal försiktighet. Samma kan ni också göra.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 6 månader sedan #1102490 av Drummer
Svar från Drummer i ämnet Social ångest
Social Fobi är den vanligaste diagnosen inom psykiatrin idag. Vid denna diagnos så är man rädd för va andra ska tycka om en och när man möter ngn så är fokus hela tiden på att inte göra bort sig
Mer
5 år 6 månader sedan #1102507 av rymd
Svar från rymd i ämnet Social ångest
brukar zooma ut i tanken och tänka att jag är lika bra som alla andra och att alla andra är lika bra som jag. Fick lära mig det via kbt.
Mer
5 år 6 månader sedan #1102537 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Social ångest
Gå ur dig själv ställ dig och granska dig själv,såsom du skulle göra med vem som helst annan, vad finner du?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum