Vet inte om det är schizofreni eller nåt annat...

  • Poppy.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #337517 av Poppy.

Gäst skrev: Låter inte som psykoser.har du blivit sexuellt utnyttjad o misshandlad?


Jag försökte förklara så bra som möjligt i översta inlägget iaf... Sen kanske det blev lite luddigt skrivet längre ner.
Mer
13 år 6 månader sedan #337523 av Poppy
Ska bara meddela att jag gjorde ett konto nu. Måste ju vara helt förvirrande för alla vänliga själar som försöker fatta vad jag skrivit och komma med lite råd och stöd, att jag då och då glömt att skriva in mitt nick och bara står som "gäst"... ffa som det finns andra "gäst" som också kommenterat i tråden. Men nu kan jag iaf logga in.
Mer
13 år 6 månader sedan #337524 av Admin1
Vid psykotiska depressioner kan man ha kortvarigare psykoser, men depressionen brukar vara påtaglig. Vid bipolär förekommer också psykoser i samband depression eller mani. Psykoser kan också förekomma vid vissa personlighetsstörningar, som schizotyp och borderline.

Schizofreni brukar leda till nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga, vilket gör att bara 20 % jobbar. Ett tips är att östrogen kan ha en psykosskyddande effekt hos kvinnor.
Mer
13 år 6 månader sedan #337525 av Geta
Östrogen är livsfarligt det ger cancer. :mrgreen:
Mer
13 år 6 månader sedan #337567 av Poppy
Menar ni att det finns folk som tar extra östrogen som psykosmedicin?

Jag har iaf ingen depression, det är jag rätt säker på. Min man har varit riktigt §deprimerad, och jag har ett par kompisar som haft ganska allvarliga depressioner... men jag är inte alls sån.

När jag gick mycket och ofta hos psykvården, för över tio år sen alltså, så sa dom att jag hade "manodepressiva tendenser"... men vete sjutton om jag har det [i:2dxyy5o0]längre[/i:2dxyy5o0]? Tror det var mer förr. Plus att min psykolog (hade både en psykolog, en psykiater och en kurator på den tiden) sa att alla besvären jag hade när jag var yngre (röster, förföljd av demoner, att människor runtomkring såg ut att vara förklädda demoner, konstiga "hål" i minnet och black-outer etc) var såna symptom som folk brukar ha vid schizofreni. MEN då man traditionellt sett på schizofreni som en kronisk sjukdom så var det liksom så himla dramatiskt att sätta den diagnosen på nån... ungefär som att säga att personen aldrig skulle bli bra... och jag fick aldrig nån särskild diagnos mer än "psykotisk då och då" eller nåt i den stilen.

Fast egentligen är det ju inte speciellt viktigt vad man har för ETIKETT på sej... kan bara känna ibland att det skulle vara bekvämt att ha ett enskilt ord som jag kan använda om jag ska förklara för nån vad som är felet med mej, istället för att behöva dra mitt livs historia och värsta långa sammanfattningen av alla symptom jag haft. På mitt förra jobb, där jag aldrig jobbade mer än halvtid, så var det bara två arbetskamrater som visste hur det var med mej, så om jag behövde sjukskriva mej nån kortare period så fick jag hitta på nånting om fysisk sjukdom för övriga. Men det tar ju på krafterna att hålla på och smyga sådär med sina besvär.
På mitt nuvarande jobb har jag försökt förklara för alla hur det är med mej... förklarat bl a att jag ibland har lite svajig verklighetsuppfattning, att jag då måste sitta hemma och ta det lugnt så mycket som möjligt, så då försöker jag jobba hemma (alt tar ett par dagar ledigt och jobbar nån helg istället för att kompensera) och kommer inte att åka in till kontoret... Det är ju MYCKET lättare att ha ett jobb när man väl förklarat sånt, men jag kan ibland känna att jag nästan VILL ha en etikett att sätta på mej själv som jag kunde dra fram i såna lägen istället för att komma med värsta långa berättelsen.
Mer
13 år 6 månader sedan #337568 av Geta
Om du får schizofrenidiagnos och berättar det på jobbet, så
åker du nog ut fortare än kvickt. Så var det för mig i alla fall.