Vet inte om det är schizofreni eller nåt annat...

Mer
13 år 6 månader sedan #337570 av kvinnan
shizofreniettiketten vill du inte ha och jag tror inte du har det heller...räcker det inte med ettiketten att ha psykos då oh då....
Mer
13 år 6 månader sedan #337878 av Admin1
Det finns ett östrogen som inte ger cancer, men som verkar på hjärnan också och ger östrogeneffekt där. Det har testats mot schizofreni hos kvinnor i klimakteriet och det gav viss förbättring.

En medicin mot benskörhet, som heter Evista och innehåller raloxifen, har i Australien testats som tillägg till antipsykotika vid schizofreni hos kvinnor i klimakteriet. Kvinnorna som fick Evista fick minskade psykossymptom, förbättrat minne och inlärningsförmåga. Evista ger östrogeneffekt på hjärnan enbart och ingen östrogeneffekt på bröst, livmoder eller äggstockar som vanligt östrogen ger. Forskarna säger att detta kan innebära en revolution för behandlingen av kvinnor med schizofreni. Ytterligare studier planeras på yngre kvinnor och män med psykotisk sjukdom.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... nde-effekt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #338714 av
Okej, tack. Jag är dock en tio-femton år från klimakterier... :D
Om ni undrar vart jag tog vägen så spillde jag vatten på tangentbordet mitt i den här diskussionen, och det tog ett antal dagar för maken att få nån sorts ordning på datorn igen...
Mer
13 år 6 månader sedan #338716 av Geta
Håll dig borta från Östrogen vad än läkarna rekommenderar.
Jag vet många som har fått cancer vid östrogenbehandling.
Mer
13 år 6 månader sedan #338744 av Poppy
Hoppsan, glömde visst logga in igen... ja det var alltså JAG som hällt vatten på datorn av misstag och sen inte varit på internet ett tag...

Jag har iaf varit hos företagsläkaren nu, och fått remiss till psykiater. Jag har tänkt själv att jag kanske måste ha nån medicin i samband med jobb-relaterade [i:1yltyrvp]resor[/i:1yltyrvp], även om jag kan gå omedicinerad så länge mitt liv flyter på i sina helt vanliga rutiner... jag ska prata med psykiatern om saken. Det kanske verkar lite dumt att öht ha ett jobb där man ska ut och resa ibland om man inte är riktigt frisk i huvudet, men på många andra sätt är det ett perfekt jobb. Jag kan ju bestämma mina arbetstider själv till stor del själv, det är jättebra (när jag hade ett nio-till-fem-jobb var jag tvungen att sjukskriva mej ganska ofta fast jag bara jobbade halvtid då), plus att det råder stor tolerans mot medarbetare som är lite, tja, konstiga eller excentriska av sej.

Det var säkert jättedumt av mej att skriva som jag gjorde, att det vore skönt att få en "etikett" på sej så man slipper dra sitt livs historia jämt när man ska förklara hur man är... Schizofreni är väl inte den roligaste "etiketten" man kan ha. Förlåt om nån blev förolämpad. Men iaf, hoppas man kan vara medlem här även om man skulle ha nån annan form av psykos-problem än just schizofreni. Jag tyckte det var skönt att sitta och läsa runt på det här forumet, t ex läsa på "vanföreställningar", och se att det finns folk som haft liknande upplevelser som man själv... Nu hittar jag inte tråden, men det var en tjej som beskrev att hon var rädd för ormar som skulle slingra sej upp i sängen om natten. Beskrivningen som hon gav var exakt likadant som nåt jag själv upplevt, om man bara byter ut "ormar" mot "foster".

Jag har annars aldrig träffat nån (som jag vet) som har psykotiska problem (undantaget folk som hållit på med droger, men det är ju lite annan form av problem). Dom flesta som har nån sorts psykiska problem som påverkar jobb, socialt liv osv verkar ha just depression. När jag gick som mest hos psykiater liksom pendlade jag mellan nån sorts bisarr stolthet över att jag inte hade den där gamla vanliga depressionen som alla andra verkar dras med, och att känna mej sjukt ensam eftersom jag inte träffat nån annan som hade såna problem som mej. Jag har världens bästa man som är ett enormt stöd, men han har också bara haft depression (som han varit sjukskriven och gått i terapi för), så det är lite svårt för honom att sätta sej in i hur det är att ha psykos.
Mer
13 år 6 månader sedan #338766 av Admin1
Det finns många som har psykosproblem fast de inte har schizofreni t.ex bipolär, schizoaffektiv. psykotisk depression och vanföreställningssyndrom. Sedan kan psykoser uppträda vis Aspergers, borderline, schizoid, schizotyp och paranoid personlighetsstörning. Psykoser kan uppträda också vid vissa kroppsliga sjukdomar, missbruk och som biverkan till vissa mediciner.