Tror ni jag kan ha utvecklat schizofreni?

Mer
11 år 8 månader sedan #508018 av UnikOchEnsam
Jag behöver allvarliga svar från allvarliga människor här tack.
Allt började efter att jag slutade röka cannabis (äntligen) slutade jag med det efter att ha brukat det i 1 år.
När jag rökte och blev hög blev det förjävligt och stökigt i mitt psyke men samtidigt blev jag beroende av drogen för jag kände att jag kunde nå mig själv när jag var hög, att jag kunde nå hela mig och se mig för vad jag egentligen är, lärde känna mig själv till hundra procent.

Nu dom här 3 månaderna har saker hänt, konstiga och nya saker.
Trodde alla i min familj kunde läsa mina tankar o känna mina känslor, de va så allvarligt att ja inte kunde vara nere tsm med dom men gick upp till mitt rum och blev paranoid.

Trodde det var någon som vakade över mig hela tiden.
Trodde jag hade en annan människa i mig (mitt andra jag")

Först var jag en tyst person av mig men sen började jag bli konstig och stod framför spegeln o log psykiskt leende (såna här saker kändes skönt o göra) kändes som om det var jag som va såhär o va tvungen o acceptera detta.

Senare började jag få sjukt konstiga drömmar mardrömmar. Väcktes me paranoia och sen efter detta fick jag vaneföreställningen att min pappa var ond o skulle döda min familj. de va inte längre bara tankar utan nu var jag helt ute från vad som kallas verkligt. det blev allvarligt me de här så allvarligt att ja kunde skrika av rädsla om ja hörde nåt konstigt.

Nu sitter jag inne på psyk men har inte kommit fram till en utredning på grund av att de inte finns psykologer här men dom e på semster. Jag orkar inte vänta längre för allt blir bara större o större. Jag har nu psykos diagnos skrivet men jag undrar vad detta utvecklas till.
Kan tilläga att jag på sistone ochså börjat höra såna röster men de hörs bara när jag ska lägga mig och börjar blunda o komma in i en skön tanke.
Var det såhär för er också i början?
Mer
11 år 8 månader sedan #508023 av maria-w
Jag vet inte unik och ensam :hjärta

Jag känner igen mig i en del av det du beskriver men jag har inte schizofreni. Det kan ju kanske vara en drogutlöst psykos eftersom du har missbrukat cannabis. Jag hoppas att du snart får hjälp med en utredning så att du får veta.

Hoppas att du mår bättre snart :kram
Mer
11 år 8 månader sedan #508024 av UnikOchEnsam
Tack men jag mår bra det är inte grejen, det kan bara va jobbigt o inte veta vad som orsakar allt de här, och i texten beskrev jag bara 60% av hela storyn för o göra en lång story kort.
Mer
11 år 8 månader sedan #508025 av Inwatto
Jag känner inte igen mig. Mina symptom med vanföreställningar och olika slags hallucinationer kom gradvis. Först i 40-års åldern har jag haft tillräckligt av konstigheter och under lång tid (minst 6 månader) för att man skulle kunna mäta sig med kriterierna för paranoid schizofreni. Dock tar jag Abilify, och då försvinner det mesta sånt, för att inte säga allt.

Droger har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att man kan få så stora skador av dom att man kan jämföra sig med de som har schizofreni. Därmed inte sagt att man har schizofreni. Hjärnan kan läka och ställa om sig, men har du bombat den med cannabis i ett år, kanske det tar 3 års drogfrihet att bli någorlunda normal igen. Typ. Är ingen expert på sånt, men har märkt att hjärnan tar lång tid på sig att hitta ett normalläge efter kaos.

Hoppas du får svar från en utredning så du slipper gissa!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
11 år 8 månader sedan #508026 av UnikOchEnsam
Jag läste det du skrev ja,
jag hade vaneföreställningar o sånt även när jag va barn. såna här saker som händer nu påminer lite av hur de brukade va när jag va liten o jag mins allt mer av dom grejerna medan minnet på strax innan cannabistiden är nästan helt borta. Idag känner jag mig lite frisk men jag vet att dom här grejerna jag skrev kommer tillbax i mig när jag minst anar.
Mer
11 år 8 månader sedan #508031 av Inwatto
Bra att du känner dig lite frisk, det är tecken på att hjärnan hittat ett stabilt läge och att du håller på att återhämta dig från kaoset. Vad man sen ska kalla det, schizofreni, drogutlöst psykos, kris eller kaos, det tar nog lite tid att hitta för proffsen.

Prata inte med hat i munnen!