Tror ni jag kan ha utvecklat schizofreni?

Mer
11 år 8 månader sedan #508450 av Geta
Schizofrenin försvinner inte trots att psykoserna försvinner med antipsykotika. De flesta här med schizofreni har psykos bara till och från, fast man kan vara psykotisk hela tiden också. Antipsykotika botar inte schizofreni.
Mer
11 år 8 månader sedan #508454 av UnikOchEnsam
okej då vet jag det, men jag saknar faktiskt en liten del av psykoserna, de gjorde att jag kunde rita underbart och att musiken lät så unikt, kunde hamna i eufori lite mer också men dessa medicinerna tar bort allt det här också :(
Mer
11 år 8 månader sedan #508455 av UnikOchEnsam
Vill inte ta dessa dumma mediciner det tar bort mina euforier o gör mig tjock!!
Mer
11 år 8 månader sedan #508457 av Isa-Alise
Mer
11 år 8 månader sedan #508467 av Nissegossen
Försök trappa ned dosen till det minimala under din läkares ledning. Så, liten dos, att du snudd på går in i en psykos. Jag har minsta möjliga dos för mig, men detta är avancerat och inget du skall göra själv och det tar rätt lång tid för att ställa in dig på rätt dos och att du då tar mer medicin när du blir prepsykotisk, för att undvika att återigen hamna i en akut psykos. Då om du har mest optimala dosering, blir du också mer benägen att få utlopp för nyskapande och du presterar mera och bättre, än om du både var omedicinerad och överdoserad. Du får då tillbaka din kreativa sida och har samtidigt roligt.

Detta är inget du skall syssla med den första tiden med den här sjukdomen. Upptäck hur det är med sjukdomen och hur den yttrar sig först, innan du minskar på doseringen.

Första gången läkare satte in den medicin jag nu har, sade han; Det är bättre att du har en så låg dos som möjligt, då har du mer kvar utav ditt intellekt och vi kan droga ned dig så att du går omkring som en zombie. Det är inte önskvärt, utan vi ställer in dig på minsta möjliga dos.

Den läkaren är säkert redan död, för han var gammal redan då, men jag har tagit fasta på vad han sade och jag och den sköterska som ger mig sprutan, får själva avgöra vilken dos vi skall ta inom rimliga gränser. För det mesta blir det som jag säger, detta för att jag brukar höja istället för att sänka dosen.

Så, ha is i magen och tag upp det med din läkare och låt han avgöra doseringen, men säg som det är att du inte är kreativ och saknar det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #508468 av Nissegossen
Abilify är inte helt fel, det är den bästa medicinen jag provat, men jag kunde inte ha den, då den inte hade tillräcklig antipsykotisk verkan på mig, utan jag fick gå tillbaka till det Trilafon jag har nu. Jag höll på att få en psykos på Abilfy.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum