Högskoleprov 1,9 trots emotionell intelligens

Mer
15 år 9 månader sedan #137461 av AnnKatarin
Vad har du examina i Niklas?
Jag har en gymnasielärarexamen (gamla programmet) i svenska, religion och filosofi. Det var roligt att gå på högskolan tycker jag ;-D Jag har haft tur som hann avsluta mina studier innan helvetet bröt ut.
Mer
15 år 9 månader sedan #137474 av tryskey
grattis Balder00!! 1,9, det är inte illa pinkat!

Fantasio skrev: Vad är maxpoängen på högskoleprovet? Vad är medel? Kan det vara 2,0 som är högst kanske? Vem får skriva högskoleprovet o kostar det något? Bara nyfiken. Har inga sådana funderingar själv. Det var för länge sedan som jag studerade och då med mediokert resultat.


Tror det konstar ca 350-400 spänn att göra det, och om jag minns rätt finns det ett tillfälle per år man kan skriva och det brukar vara på hösten någon gång.
Om ja gminns rätt får man inte skriva det om man redan har tagit över ett visst antal högskolepoäng, men jag minns inte hur många. Om man har minst 5 års dokumenterad arbetslivserfarenhet (har för mig det ska vara heltidsjobb) eller har barn, får man lägga till ett antal decimaler till sitt resultat (var det 3 eller 5? Minns inte).

Det tar en hel dag och är rätt jobbigt. Frågorna är inte alltid så himla svåra i sig, det är tidspressen som gör det svårt tycker jag, man hinner inte tänka efter utan det är liksom bara att köra på så fort man kan.
Jag skrev visserligen rätt bra, men hatade hela grejen och fick bara ont i magen av det. Tyckte också provet var lite provocerande i att det utgav sig för att mäta det det mätte.
T.ex kan jag tänka mig en hel del personer som skriver 2.0 på det och som är direkt olämpliga att bli läkare (har en bekant som jag bara får kalla kårar av tanken på att han just nu läser till läkare, han är vidrig), medan andra kanske inte skriver lika bra men skulle bli strålande läkare.
Det blir lite fånigt i mina ögon, men det har ju också varit en hel del diskussioner om att ändra högskoleprovet så att det blir lite mer lämpligt än som det ser ut nu.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #137510 av Jocke
Jo, Admin, Jag söker blanda kritik och ros. Men ibland, pratar han rakt ut i etern, då är det svårt att veta vem han anklagar. Han har visat både ris och ros, så han är inte helt hopplös. Han tillrättavisar en med grammatikaliska bristande kunskaper i svenska, med all rättighet. Men med tanke på dem problem jag har, så är det rätt fantastiskt att jag har dessa kunskaper, det är det Niklas egentligen borde bygga upp, i stället för att använda negativa tongångar i bland. Ingen är perfekt Niklas! Du skulle ha blivit lärare istället! Jag tror ungdomen skulle förstå dig bättre än vi som som har blivit kritiserade hela livet, och är rätt less på det!

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 9 månader sedan #137514 av AnnKatarin
Du ska nog inte bli lärare Niklas (med all min respekt), eleverna kommer hacka sönder dig om de är riktigt jävliga (vilket de är ibland). Man får dessutom inte vara besserwisser om man ska vara lärare, det gäller ju att ungarna lär sig. Läraren ska veta mycket, men ska veta när det ska plockas fram och när det ska undvaras.
Du kanske ska satsa på forskning inom något (men se upp för opponeringar, de kan bli grymt jobbiga (med betoning på GRYMT). Du kan bli slaktad mao.)
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #137516 av Jocke
Ursäkta om jag ger dig mothugg, A.K! Niklas har uppvisat mänskliga symptom mellan varven, så jag vet inte vem som är den större människokännaren, du eller jag? Jag tror han kan vara mänsklig utimellan. Men det han visar här, är exceptionellt. Vi är inga ungar, vi har fått våra smällar, så jag tror Niklas är en oslipad diamant faktiskt!

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 9 månader sedan #137519 av AnnKatarin
Jag har inte påstått att jag är någon människokännare Jocke (inte ens antytt) Jag har heller inte antytt att Niklas skulle vara omänsklig. Han ger kritik och roser om vart annat. Har ingenting emot det. Men det är lite annorlunda att jobba som lärare. En lärare måste också lära sig att ta kritik från sina elever. Där kan man inte bara logga (gå) ut och sura. Man måste jobba med sig själv och se ur elevernas perspektiv. Det är inte en envägskommunikation som det kanske var när du/ni gick i skolan. Idag talas det om det dialogiska samtalet i klassrummet. Men visst, satsa på läraryrket du Niklas om du tycker det. Men det finns ingen tid över att vara besserwisser, det får du vara på fritiden. Du vinner ingen respekt hos eleverna om du är det... Det är trots allt ett roligt yrke!