Körkort

Mer
6 år 4 månader sedan #1001219 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Körkort
Sjukihelahuvudet,

Oj, du har då inte turen med dig. Körkortstillståndet räcker bara ett år, tror jag, sedan måste man skaffa ett nytt vilket kan ta tid i detta sega Sverige.

Hur kommer det sig att du måste ha ett läkarintyg från psykiatrin? Har du berättat för Transportstyrelsen om din sjukdom? Det var i sådana fall ett misstag.

Själv tog jag körkort 2009. I ansökan om körkortstillståndet angav jag bara att jag lider av epilepsi och behövde då läkarintyg från neurologen. Jag knep käft om min psykiska sjukdom och det har aldrig kommit på tal efteråt heller.

Eftersom skadan redan är skedd är det svårt att göra något åt förutom att bearbeta läkaren. Eller är du helt oregerlig när du är psykotisk? Tar du din medicin hela tiden, om inte sköt den och gör inga uppehåll!
Mer
6 år 4 månader sedan #1001221 av mopa
Svar från mopa i ämnet Körkort
Jag har körkort men kör inte bil.
Mer
6 år 4 månader sedan #1001226 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Körkort

Cosmos skrev: Sjukihelahuvudet,

Oj, du har då inte turen med dig. Körkortstillståndet räcker bara ett år, tror jag, sedan måste man skaffa ett nytt vilket kan ta tid i detta sega Sverige.

Hur kommer det sig att du måste ha ett läkarintyg från psykiatrin? Har du berättat för Transportstyrelsen om din sjukdom? Det var i sådana fall ett misstag.

Själv tog jag körkort 2009. I ansökan om körkortstillståndet angav jag bara att jag lider av epilepsi och behövde då läkarintyg från neurologen. Jag knep käft om min psykiska sjukdom och det har aldrig kommit på tal efteråt heller.

Eftersom skadan redan är skedd är det svårt att göra något åt förutom att bearbeta läkaren. Eller är du helt oregerlig när du är psykotisk? Tar du din medicin hela tiden, om inte sköt den och gör inga uppehåll!


Ja hehe det var ett misstag men mina tvångstankar förbjuder mig från att ljuga så jag skrev snällt in mina diagnoser i ansökan under "psykiska sjukdomar". Jag vet inte om jag någonsin varit psykotisk, enligt journalen har jag varit det flera gånger och tydligen blir jag ganska väck då men kommer inte ihåg något från det nästan så jag vet inte riktigt. Jag tar min medicin nu sedan typ två veckor tillbaka nästan varje dag (har problem att komma ihåg den) efter att ha slutat cold turkey med 6 mediciner i oktober. Jag vet hur detta låter men jag tror inte det har någon påverkan på mig för jag är inte så sjuk! Vill bara att min läkare ska förstå det och låta mig ta körkort, har nyss tagit studenten och köpt en egen lägenhet så jag kan flytta hemifrån och det här känns som nästa steg på vägen för att få tillbaka mitt liv!
Mer
6 år 1 månad sedan #1042599 av wasp
Svar från wasp i ämnet Körkort
Tog körkort när jag var 19 - längesedan nu. Har fortfarande ett AB kort med allmän behörighet. Var frisk då och ingen har ifrågasatt något heller. Kör inget numera, utan har kortet som ID handling, sist jag körde var 2013.
Mer
6 år 1 månad sedan - 6 år 1 månad sedan #1042602 av rymd
Svar från rymd i ämnet Körkort
Körkort är nog bra på landet men i städer finns många sätt att ta sig dit man vill. Rätt lyxigt med körkort och bil dock, bara dra dit man vill.
Last edit: 6 år 1 månad sedan by rymd.
Mer
6 år 1 månad sedan #1042603 av Geta
Svar från Geta i ämnet Körkort
Tog körkort 1973 men ska aldrig mer köra bil.