Äter bara en gång per dag

Mer
12 år 3 veckor sedan #474214 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Äter bara en gång per dag
Earlybird,

Abilify eller Zeldox har minst risk för diabetes och ger knappt någon viktökning. Kanske kan det vara ett alternativ för dig? Abilify har också en viss uppiggande effekt.
Mer
12 år 3 veckor sedan #474218 av Earlybird
Tack för svar Admin! Ja efter vad jag läst om Abilify så ska jag nog be om att få prova det om det visar sig att jag inte klarar mig utan mediciner. Ja jag tror ju inte att jag kommer att kunna vara medicinering resten av livet med tanke på att jag har haft ett antal psykoser men kanske har jag lärt mig att tolka tecknen. Det värsta är att det kan gå så fort så man hinner inte riktigt med. Men jag ska verkligen disciplinera mig vad gäller kost, motion och sömn. Ska äta kosttillskott, omega3 och ginseng som jag tidigare mått bra av. Ginseng är dyrt men det är det värt om man mår bättre.
Mer
12 år 3 veckor sedan #474313 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Äter bara en gång per dag
Vid schizofreni så är det få som klarar av att sluta med antipsykotika om de haft flera psykoser och det är bara 7 % som klarar av detta. Viktiga när man slutar är att trappa ner dosen långsamt och gärna under 2 månader.
Mer
12 år 3 veckor sedan #474373 av Nissegossen
Skall du trappa ned medicinen, gör det i samråd med läkare! Visserligen har jag hållit mig utanför alla sjukhus sedan 1986, så jag vet hur man håller sig ifrån vården. I det konceptet, gäller det att ta sin medicin, är du missnöjd byt preparat, men sluta inte medicinera! Jag gjorde på 70-talet när jag var nyligen insjuknad, flera försök att sluta med medicin, men hamnade ovillkorligen på psyket akut! Ibland med polisens hjälp.

Jag tar så låg dos av medicin som möjligt och vet exakt när jag måste ta extra medicin, för att min dos är så låg att jag står på en minimal dos och behöver själv känna när det är dags att ta lite mera medicin. Jag gör det för jag vill inte hamna i vården akut fler ggr. Jag har symtom på min sjukdom varje dag.

Jag råder dig till att prata med din läkare om att få byta preparat, men ta den medicin och dos du står på nu och försök inte trappa ned på egen hand! Den som lyder råd här är vis!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 11 månader sedan #481905 av notwoodstock
Jag läste med intresse om hur folk äter. :idea: :idea:

Och kom fram till att jag kanske inte borde äta frukost, lunch , middag och ev. något mer dessutom. (Fast jag är vegetarian, vilket är ett utmärkt sätt att hålla vikten.)

Och att mackor är otyg... Möjligtvis borde jag köpa mindre mängder, framförallt av "dåligt" bröd, som vitt bröd är om jag förstår rätt.

/notwoodstock