Att äta fisk

Mer
11 år 10 månader sedan #489104 av Mogge84
Svar från Mogge84 i ämnet Att äta fisk
Det kan jag tänka mig. Mat blir säkert billigare i allmänhet. Men färsk torsk som man köpte för att det var billigt förr har gått upp ganska bra i pris pga kvoter och så. Det var ju fisk vi pratade om så. Fryst och paketerad fisk är ju mänskliga priser på iaf om man vill ha det.
Mer
11 år 10 månader sedan #489107 av Geta
Svar från Geta i ämnet Att äta fisk
Kan det inte bero på att torsken är nästan utfiskad. Det har blivit ont om torsk och den som finns är knappt tillåten att fiskas.
Mer
11 år 10 månader sedan #489116 av Mogge84
Svar från Mogge84 i ämnet Att äta fisk
Jepp, kvoter och så. När jag var på fiskebåt för en halv evighet sen fyllde vi båten med torsk. Idag ser man inte så många fiskebåtar kvar i hamnen. De kan inte gå runt med kvoterna så det går jämt ut med kostnaderna. Ta val tillexempel, som visserligen inte är en fisk men lever i vattnet med. Förr käkade man val när man inte hade råd med annat. Idag ligger kilopriset på 250nok. Vi har varit lite för ivriga med att fiska och inte se till att beståndet hålls på en bra nivå.
Mer
11 år 10 månader sedan #489164 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att äta fisk
Torsk kommer nog att bli billigare, eftersom man har börjat att odla den i kassar. Antagligen kommer den prismässigt snart att ligga i nivån med den odlade laxen. Personligen så är strömming min favorit, men normalt äter jag mest sill och ibland lax eller makrill.