Att äta fisk

Mer
11 år 11 månader sedan #484532 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Att äta fisk
Jag vill bege mig ut i vildmarken och fiska forell. Grilla över öppen eld i foliepaket med salt, peppar och smör.

Planerat hur länge som helst, men kommer aldrig iväg.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
11 år 11 månader sedan #484533 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Att äta fisk
Nu har jag ju inte lagat mat seriöst på ett tag, men jag vill prata torsk. Jag köpte en kartong med ett block fisk. Tror jag panerade den i ägg och ströbröd. Inget mjöl. Väldigt gott, men det är kanske samma där: Snålt med Omega 3. Jag ska nog köpa torsk igen, jag har gått på reklamen. Där visas en sås man häller över fisken och skickar in i ugnen.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
11 år 11 månader sedan #484538 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Att äta fisk
Rensa fisk? Nej, det pallar jag inte med. Det fick vi göra i hemkunskapen på 1800-talet och det var inte trevligt.
Mer
11 år 11 månader sedan #484543 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Att äta fisk
Eftersom jag bor vid kusten har jag förmånen av fiskhandlare. De fiskar på natten och säljer färdigrensad helt färsk fisk på is.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 11 månader sedan #484569 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Att äta fisk
Det finns torghandel på torget där närmaste systembolag finns, ja i stort sett, det går jämnt ut vad gäller avståndet till ett annat bolag. Där på det torget finns fisk bodarna en samling med affärer som inhägnas på natten och låses, för att hålla alla därifrån om natten. Där säljer de färsk fisk på is som du säger zoegas, vill man jävlas med en handlare kan man ju göra det, men de har bra komihåg!

Så man gör klokast för sin egen skull att hålla tand för tunga. Det är skillnad på priset på en rensad fiskfilé. Köper du en hel fisk och ber han filea den, kostar det ju mera än om du köper filé i samma storlek, men själva fisken är ju billigare som den är. Det var någon som försökte vara "ekonomisk" Och köpte en hel fisk en stor torsk och ville ha den filead, varpå handlaren snabbt och vant fileade den och begärde då ett högre pris än de färdiga filéer kunden hade tittat på innan och han klagade! Han fick veta av att han inte var vatten värd av den handlaren som vart skitarg!

Han kunde ju valt att ha torsken huggen (Det var en stor torsk) och ha den som koke torsk, det hade ju varit gott det också och det hade varit mera mat för honom! Även om han nu köpte den filead var det nog för mycket mat för han och hans fru att äta på en måltid, de var äldre och hade nog inga hemmavarande barn

Grannen hade tidigare i år, varit ute med en liten båt vid Vinga, han brukar fiska där och det var en måndag, alltså ingen torgdag och det luktade gudomligt på balkongen av pinfärsk stekt makrill. Han har ju balkongen bredvid mig så vi kan sträcka våra nävar över och räcka över saker till varandra, men såg inte skymten av honom den dagen och snålvattnet rann på mig och det existerade bara makrill i skallen.Nästa dag, åkte jag ned till torget och frågade vad den kostade kilot, varpå han sade ett pris och jag replikerade att just nu konkurrerar du med det priset med oxfilé! Han såg generad ut för han tjänade ju storkovan just då! I alla fall kom jag hem med två färska filéer som jag panerade och stekte upp och hade potatis och stuvad spenat till och lite citron.

Jättegott, jag skulle bara ha det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 11 månader sedan #484776 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att äta fisk
Makrill tycker jag är den godaste fisken. Det finns djupfrysta filéer att köpa och det går snabbt att steka dem i pannan. Makrill innehåller gott om omega-3. Hälleflundra är också en god fisk och finns att köpa djupfryst i portionsbitar.