Sömn

Mer
15 år 11 månader sedan #127572 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Sömn
Gud ja att sömnen är viktig.
Någon som har bra kan väl skicka lite. Blir så förtvivlad pga denna sömnbrist, knäcks!! Sömntabletterna håller på att ta slut; doktorn på semester och är ändå otroligt restriktiv...du ska klara själv. Kan ej.
Ska testa Melatonin ikväll
Mer
15 år 11 månader sedan #128013 av ak
Svar från ak i ämnet Sömn
E man trött så ska man sova.... Jag tänker på, att redan på dagis så sover dom middag, en timme mitt på dagen... och andra sa ifrån när det var rast, kom och sätt er och vila nu o ta ett glas saft osv.. sen måste man säga ifrån själv om detta... (jag vet flera på olika jobb, som klarade att säga ifrån, och satte sig och vilade på lunchrasten, tog en tidning, la armarna i kors över bordet och huvudet i dom... och nån, hon gjorde quiong, yoga, satte sig på golvet och mediterade och tog sin vila på så vis... man måste ju vila huvudet, man kan ju inte bara köra slut på sig själv... även pensionärer har man sett och förstått, att dom tar sig en liten lur mitt på dagen... somnar i en stol en stund eller så.. skönt.

Jag tycker vila är något som många glömmer bort, hur viktigt det är...
Mer
15 år 11 månader sedan #128017 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Sömn
Nu har jag sen ett tag tillbaks slutat helt med Nozinanen. Men återgick till 50 mg Propavan och som jag står på nu. Så nu är min nattmedicin: 15 mg Zopiklon och 50 mg Propavan vilket är bra för tillfället.
Jag ska så småningom sänka propavanen för att se hur det går.
Mer
15 år 11 månader sedan #128024 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Sömn

Figuren skrev: Nu har jag sen ett tag tillbaks slutat helt med Nozinanen. Men återgick till 50 mg Propavan och som jag står på nu. Så nu är min nattmedicin: 15 mg Zopiklon och 50 mg Propavan vilket är bra för tillfället.
Jag ska så småningom sänka propavanen för att se hur det går.


Ökar inte toleransen för Zopiklon? Jag sover ju så vidrigt dåligt men vågar inte ta mer än 7,5mg, för det mesta. Har gjort det ibland, somnar på en gång men tänk om jag sen måste ta mer o mer? Utöver det blir min läkare arg och skriver inte ut.. :(

Sover du alls utan? Vilket gissel sömn/ickesömn är!!!
Mer
15 år 11 månader sedan #128028 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Sömn
Det fungerar bra för mig, har tagit så mycket under ett antal år nu. Det är viktigt att jag får sova annars mår jag sämre. Ska, när det känns bra, försöka trappa ner på Zopiklonet också, men det är inte aktuellt just nu.
Mer
15 år 11 månader sedan #128113 av Pippi
Svar från Pippi i ämnet Sömn
Jo, att inte sova knäcker en helt och hållet!! Ingen medicin i världen hjälper om man inte får sova. För mig är det då så!
Allt är förstört efter nätter utan sömn.
Jag har provat många olika sömnmediciner men rätt som det är så slutar de fungera :cry:
Och min doktor blir arg och pratar om beroende...pest eller kolera?

Kanske blev så för att min doktor, första gången han skrev ut Zopiklon åt mig, hade skrivit 1/2 till 1 tablett MOT sömnen. :D :lol: Stackarn var inte så välbevandrad i det svenska språket då för fyra år sen. :va?