omega 3

Mer
19 år 4 månader sedan #7647 av sussi14
omega 3 skapades av sussi14
vad är det för något i omega 3 som är bra för oss?
fiskolja är det ju..läste härinne att detskulle vara bra men skulle ilja veta mera om det med..skriv gärna ett par rader ni som testat det.
Mer
19 år 4 månader sedan #7648 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet omega 3
Omega 3 är en fettsyra som kroppen behöver... vissa sorters fett behöver man få genom kosten, för de behövs för att må bra både fysiskt och psykiskt... bla finns de runt nervceller i hjärnan... faktiskt så består hjärnan till ca 60% av fett... en del av detta är just Omega 3 och Omega 6, två fleromättade fettsyror...

Omega 3 och Omega 6 finns i fet fisk som lax och sill... men viktiga fleromättade fettsyror finns också i de flesta vegetabiliska oljor (solrosolja, sesamolja tex), och i nötter, frön, avocado, oliver, mm...

Hittade information via medicallink, men får inte länken direkt till artikeln att fungera... Info om hjärnans viktiga fleromättade fettsyror finns i artikel nummer 1504 och 1536... Kanske Admin1 eller nån annan kan lägga in en länk direkt...

www.medicallink.se
Mer
19 år 4 månader sedan #7649 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet omega 3
Har sparat en annan artikel om Omega 3 också, en som fanns här på Viska... ska se om den länken fungerar:

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ombination
Mer
19 år 4 månader sedan #7656 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet omega 3
Jag började äta fiskoljakapslar för drygt tre månader sedan och jag har faktiskt känt mig bättre den senaste tiden. Tror inte att det är en tillfällighet. Jag har varit piggare, gladare och inte lika rastlös. Det är värt ett försök!
Mer
19 år 4 månader sedan #7658 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
Vid flera psykiska sjukdomar verkar det finnas brist på omega-3 fettsyror. Det gäller t.ex. depression, bipolär sjukdom och schizofreni. Man har gjort en hel del studier med tillskott av Omega-3, men resultaten är inte helt entydiga. På senare tid har man också börjat kombinera tillskott av omega-3 med antioxidantia, som vitamin E och vitamin C, eftersom omega-3 är oxidationskänsligt.

En studie tyder på att där födan innehåller mycket omega-3 kan uppkomsten av bipolär sjukdom minska men inte schizofreni.

Folk får i sig för lite av omega-3 i kosten. Behovet är 1 g/dag och kan fås genom att äta sill eller lax 2 gånger i veckan. Vid schizofreni har man oftast använt 2 g ren omega-3, men även 1 eller 3 g. Det finns data som tyder på att där man äter mer av fet fisk har schizofrenin ett lindrigare förlopp.

Här finns mer info:
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... m-fiskolja

Jag har prövat omega-3, men jag har inte märkt några dramatiska effekter, emellertid så mådde jag ganska bra från början, så att förbättringsmöjligheterna kanske inte var så stora.
Mer
19 år 4 månader sedan #7659 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3

Isa-Alise skrev: Hittade information via medicallink, men får inte länken direkt till artikeln att fungera... Info om hjärnans viktiga fleromättade fettsyror finns i artikel nummer 1504 och 1536... Kanske Admin1 eller nån annan kan lägga in en länk direkt...


www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=1504
www.primavi.se/news/printNews.cfm?newsID=1536