omega 3

Mer
19 år 3 månader sedan #8452 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet omega 3
Hej Allihopa! Idag har jag med snigelposten fått en förpackning Omega 3 med posten.
Den är gratis och för en månads förbrukning.
Det råder inget köptvång, om jag avsäger mig dem inom 14 dagar, slipper jag alla kostnader.
Om jag nu vill behålla leveranserna kommer jag att få 2 askar UNIC Omega 3 varannan månad. Jag kan när som helst säga till om att jag vill avbryta leveranserna. Kostnaden är 89kr/ask. Det enda som tillkommer är 18 kr i porto och expiditionsavgifter.

Mitt förslag är som förut; tag kontakt per telefon med EFI, och fråga om ni får pröva gratis

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8481 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet omega 3
Jag har testat och efter långvarigt bruk minskade mina utslag som jag brukar få, en reaktion på att jag åt för stark mat, det försvann och jag kunde äta stark mat och det var inte lika stor risk för att få utslagen. Sedan tror jag det hjälper mot ens trötthet och att det förebygger hjärt/kärl sjukdomar har jag också läst. Har börjat med det nu igen och tänker fortsätta. Det är ju nyttigt! :D
Mer
19 år 2 månader sedan #9111 av Early Bird
Svar från Early Bird i ämnet omega 3
Hupp! Här behövs lite korrigeringar ser jag.
Alltså, n-6 och n-3 fettsyrorna, som kallas omega-6 resp. omega-3 är definitivt livsviktiga för människokroppen! Våra celler måste ha dessa fettsyror för att kunna "kommunicera" med andra celler. Annars blir det heltokigt med en mängd olika symptom och sjukdomar.
Och varför skulle det då vara vanligt med brist på dessa ämnen idag? Jo, den mat vi äter saknar nästan helt dessa fettsyror! Däremot har de alltid funnits med i kosten som våra förfäder ätit. Det senaste på forskningsfronten i den här delen som jag stött på är en analys av innehållet i kött som producerats på det vanliga sättet som bönderna gör i dag, dvs med alla möjliga sorters kraftfoder som LRF propagerar för (vem minns inte Galna Ko-sjukans orsak?) jämfört med kött från djur som endast fötts upp på gräs. Och vad fann man? Jo, det senare köttet hade högre halter! Och vad har evolutionen "skapat" kon för att äta om inte just gräs?
Rapporten kan ses här: www2.slu.se/forskning/fakta/fakt ... o02-11.pdf
Där, på SLU, visar man också en analys av olika matoljors innehåll av omega 6 och 3, och helt outstanding är linfröolja! Utan konkurrens. Jag har numera alltid en flaska, och tar ett par teskedar per dag. Den finns att köpa i större mattempel, står bland andra matoljor. På kul köpte jag också en gång en pillerburk i hälsokostbutiken, för nästan 200 spänn...
Jag har låtit bli allt vad socker heter och hållit på med linfröoljan nu i några månader, och jag mår väsentligt bättre. Jag har fått fantastiska resultat hos läkaren på mina blodvärden, kolesterol, blodtryck osv.
Helt klart är det en effekt av att jag låter bli socker och annat fett än linfröoljan.
Observera att potatis skall betraktas som socker, då den kickar igång insulinsprutan redan efter 20 minuter (vitt socker efter ca 1 timme). Fruktsocker däremot ger inget insulin förrän efter ca 2-3 timmar, tack vare innehållet av vattenlösliga fibrer.
På västkusten finns det några farmare som börjat att ta tag i detta, och under namnet Gröna Gårdar producerar kött med enbart gräs, inget kraftfoder eller annat. Jag kan garantera att det köttet smakar helt fantastiskt. Och det köttet innehåller alltså naturligt vissa halter av omega 6 och 3.
Så torde ju även vilt kött göra, därför har jag gärna hållt mig till frysdisken. Men, efter att ha kollat upp det så vet jag nu att renkött intelängre är vad jag trodde. Det finns idag så många renar att betet inte räcker, de utfordras därför med annat. Så även vildsvin, dock inte från alla leverantörer.
Vad det handlar om för mig är alltså att få tag i kött som inte manipulerats av de ekonomiska intressen som representeras av foderindustrin (LRF m fl), med påföljande kompensatoriskt behov av mediciner, till lycka för läkemedelsindustrin. (får man skriva så? Eller är det straffbart?).
Än har inte fisk analyserats med avseende på detta, men jag antar på ovanstående grunder att odlad fisk inte har de livsnödvändiga fettsyrorna, däremot vild fisk. Detta gör att bl.a. lax inte fungerar. Jag har frågat flera fiskhandlare om vild lax, men de säger att den inte går att sälja för den är för grå i färgen! Vilket gör att jag drar slutsatsen att den odlade får nåt färgämne i fordret.
Som om inte detta vore nog, kolla även på
www.expressen.se/expressen/jsp/p ... p?a=209577
men framför allt på
www.larswilsson.com/Kottprodukter.htm
Alltså, utan tillräcklig tillgång på omega-3 tror jag inte att det spelar nån roll vilka mediciner man äter. Man kan helt enkelt inte bli frisk. Precis som att det spelar heller ingen roll hur mycket du vrider på bilens startnyckel, är det tomt i tanken så kommer bilen inte att funka. Hur många bilmekaniker man än konsulterar.
Principen är alltså att äta det som evolutionen "skapat" människan för att äta. Och det är inte McDonalds, hur gott det än kan smaka...
Mer
19 år 2 månader sedan #9114 av Geta
Svar från Geta i ämnet Omega 3
Att försöka banta och utesluta nästan allt
fett ( vad det än är för fett) ger efter ett
tag depression. Likadant att äta kopiöst
med socker ger depression.
Mer
19 år 2 månader sedan #9136 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
En nackdel med linfröolja är att bara en del omvandlas till omega-3. Jag tror att det bara är 10-30 % av linolensyran som omvandlas till omega-3. Det gör att doseringen av omega-3 blir lite osäkrare som man använder linolja. Jag använder själv färsk malda linfrön varje dag för att få ett omega-3 tillskott, men jag är medveten om att det är lite osäkert.

Odlad lax innehåller mer omega-3 per vikt än vild lax, men koncentrationen av omega 3 är ändå högre i vildfångad lax. En nackdel med fisk är att halten av omega-3 varierar en del med säsongen mm. Du kan läsa mer om fisk och omega-3 här:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... m-fiskolja
Mer
19 år 2 månader sedan #9158 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet omega 3
Man kan ju ha många olika källor till fleromättade fettsyror i kosten, så slipper man t.ex. risk för miljögifter från att äta för mycket fisk.... jag äter fina matoljor (solros, sesam, olivolja), nötter och frön (mandel, hasselnötter, valnötter, sesamfrön, linfrön, sorosfrön, mm).... förutom fisk och skaldjur... i vanliga fall... (just nu är jag inlagd, och äter mest sjukhusmaten, men hemma blir det bättre kost)...