omega 3

Mer
19 år 4 månader sedan #7795 av hamilton13
Kan omega 3 eller "en havslax" i veckan vara ett alternativ till psykopharmaka tycker jag det verkar oerhört intressant.

Efter alla preparat jag fått mig ordinerat de senaste 25 åren är jag beredd på att äta laxen rå om det har önskad effekt !!

Jag har 25 års personlig erfarenhet av diagnosen "manodepressiv sjukdom" eller som det numera heter bipolär sjukdom. Under dessa 25 år har jag stått på det mesta av vad som funnits av antidepressiva medel. Hittills har jag inte provat något som inte har någon form av biverkning.

"Please comment and I will go fishing"

Bästa Hälsningar
Anders Nilsson
Mer
19 år 4 månader sedan #7802 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
Idag är inte omega-3 en ersättning till antipsykotika utan mer ett tillägg när effekten är otillräcklig. Det behövs också mer forskning på området. I England brukar man använda omega-3 när Leponex inte ger effekt.

Det kan dock vara bra att äta sill eller lax 2 gånger i veckan för alla, eftersom nivåerna av omega-3 vid schizofreni, depression och bipolär sjukdom är sänkt.
Mer
19 år 4 månader sedan #7806 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet omega 3
Numera äter jag fet fisk och skaldjur 4 till 5 gånger per vecka... och dessutom mycket vegetabilskt (oljor, nötter, frön, avocado, oliver mm) som innehåller fina fleromättade fettsyror... dessutom äter jag fiskoljekapslar om jag slarvar med kosten någon vecka...

Tror att detta kanske bidrar till att jag klarar mig så pass bra som jag gör... men jag är inte symtomfri... jag har dagligen besvär av både röster och paranoia... som oftast är hanterbart... men ibland gränsar till att inte vara det... utåt sett ser jag dock ganska samlad ut... har dock ej scizofrenidiagnos....

Neurolepika hjälpte bättre än Omega 3... med 3mg Risperdal / dygn försvann pykossymtomen nästan helt... med fiskoljan finns de kvar... och jag jobbar på att lära mig leva med dem...

Livskvalitéen blev högre för mig med neuroleptika... men jag klarar mig nätt och jämt ändå.... utan neuroleptika... trots att jag får leva med rätt stora funktionshinder....
Mer
19 år 4 månader sedan #7836 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
Jag brukar alltid när jag äter fetfisk ta en kapsel E-vimin. Den innehåller E-vitamin och det fungerar som antioxidationsmedel. Omega-3 är väldigt oxidationskänsligt och det finns kliniska studier på schizofreni med låg dos Omega-3 (1 g/dag) och E-vitamin där man sett effekt i kombination med antipsykotika.

Jag tror att bland fisken är odlad lax att föredra. Sill däremot vet man att omega-3 halten kan variera under året. Omega-3 kommer egentligen från alger i havet, som fiskarna äter. De producerar alltså inte det själva.
Mer
19 år 4 månader sedan #7844 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet omega 3
En undran då... fungerar det lika bra att äta havsalger som sjögräspappret som man avänder i suschi?... havsalger lär ju vara nyttiga på många andra sätt också... har massor med mineraler... och är lägre ned i näringskedjan än fisk... har därför mindre miljögifter och dyligt... skulle vara kul att veta om vi också kan göra Omega 3 från algerna direkt i kroppen... algerna är ju inte feta... utan de måste väl i så fall bara ge råmaterial...
Mer
19 år 3 månader sedan #8170 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet omega 3
Tips! Jag fick i förra veckan ett erbjudande från EFI AB. Jag erbjöds prova UNIC Omega 3 i en månad utan kostnad. Produkten som är gjord på Norsk lax har ett ordinarie pris på 89 kr/ månad.

Brevet är undertecknat av Jan-Eric Werselius och ordertelefonen är
0771-334 334

Ni kan också faxa till 054-85 46 16

Jag har inga aspekter på produkten, men skall lägga erbjudandet på lådan idag. Jag vet inte heller om priset är skäligt.
Har sökt på webben men inte funnit att de marknadsför sig där.
Mitt tips till er är att ni ringer upp Jan-Eric och frågar om ni kan få en förpackning att prova.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum