omega 3

Mer
19 år 4 månader sedan #7677 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet omega 3
jasså, jag trodde omega 3 var bra för att man skulle ta upp vissa neuroleptika, som Seroquel, t.ex.
men det kanske är fel då?
Mer
19 år 4 månader sedan #7683 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
Nej, omega-3 påverkar inte alls upptaget av antipsykotika, vilket fett inte alls verkar göra. Det finns en del som tyder på att omega-3 kanske kan förstärka effekten av antipsykotika om man får dålig effekt.

Detta är den mest kända sajten om omega-3 som ger ut ett uppskattat nyhetsbrev: www.fatsoflife.com/
Mer
19 år 4 månader sedan #7689 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet omega 3
ok!
Mer
19 år 4 månader sedan #7732 av sussi14
Svar från sussi14 i ämnet skillnad
kan man känna nån skillnad sen man börjat med omega 3?
har ätit deti en vacka nu men tycker inte jag känner nån skillnad.
är det nån som har erfarenhet av dom så skriv ett par rader.
Mer
19 år 4 månader sedan #7758 av hamilton13
Svar från hamilton13 i ämnet Omega 3
Har haft diagnosen Bi-Ploär (Manodepressiv sjukdom sedan 25 år tillbaka.

Har hela tiden behandlats med Lithium och olika typre av antidepressiva preparat, nu senast med Efexor som snabbt hjälpte mig ur en av mina otaliga depressioner.

Kan Omgea 3 vara effektiv även mot Bi-Polär sjukdom ?

Finns det några forskningsresultat eller kliniska tester gjorda ?

Bästa hälsningar Anders
Mer
19 år 4 månader sedan #7768 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet omega 3
Sussi14,

Jag har för mig att jag läst att det tar upp till 4 veckor innan effekten kommer. Det gäller ju att fylla på kroppens lager av omega-3. Sedan beror det nog också vilken dos av omega-3, som du tar.

Hamilton13,

Det finns ett intressant resultat nyligen som tyder på att omega-3 kanske kan förebygga bipolär sjukdom. I länder där man får i sig mycket omega-3 i kosten är förekomsten av bipolär sjukdom lägre. Samma samband fanns ej för schizofreni.
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... er-sjukdom

Det pågår och har gjorts en del kliniska studier på omega-3 och bipolär sjukdom, men det är ännu inte bevisat att omega-3 har effekt mot bipolär sjukdom. Du kan läsa mer om omega-3 och bipolär sjukdom i denna artikel:
www.currentpsychiatry.com/2004_0 ... _acids.asp

För normalpersoner är behovet av omega-3 1 g/dag, vilket man får i sig av att äta sill eller lax 2 gånger i veckan. Vid psykiska sjukdomar är nog behovet lite högre än detta egentligen. Kanske det dubbla.