Ett tips till...

Mer
14 år 5 månader sedan #252871 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Ett tips till...
Hemvärnet är kul, där kan man utöver soldatdelen hjälpa till att leta efter försvunna personer, hjälpa till vid översvämningar, hjälpa polis och tull mm.
Mer
14 år 5 månader sedan #253030 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ett tips till...
Hemvärnet får man nog inte vara med i om man har schizofreni eller psykossjukdom för de är nog tveksam till att man skall få ut vapen. Kanske Lottakåren eller Bilkåren går för kvinnor dock, men jag vet inte.
Mer
14 år 5 månader sedan #253032 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ett tips till...
Inte kan man vara lämplig att köra runt på folk som bilkårist
om man är psykosbenägen.
Att dela ut ärtsoppa som Lotta borde kunna gå.
Mer
14 år 5 månader sedan #253033 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett tips till...
:rolleyes: Gjorde repmånad med tillgång till vapen och hade en galopperande psykos!

Tills jag blev fri från värnpliktens fullföljande (frisedal) fick jag många erbjudanden om att vara med i ett lokalförsvars förband med dito övningar samt utbildning, för att få en högre befälsgrad!

Men det var ju på stenåldern...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 5 månader sedan #253035 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ett tips till...
Jag har också blivit tillfrågad om jag vill vara med i
civilförsvaret. Jag skulle syssla med utrymning ur
husen där jag bodde.
Jag blev jätteförvånad när de frågade mig.
Mer
14 år 5 månader sedan #253048 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ett tips till...
:lol: Då fick du utbildning genom civilförsvars föreningen på din ort och vart ämnad att bli hemskyddsombud. det vill säga att du hade varit krigsplacerad i din lägenhet för att vara kontakt mellan dina grannar och myndigheterna.

Du är ju riktigt begärlig för dem för att du har ju sjuksköterskeutbildning och då om de mobiliserar hade du fått infinna dig någonstans i närheten av var du bor, jag ex hade ett dadigis ca, hundra meter härifrån där jag skulle infinna mig om jag blev inkallad.

Över mig hade jag som frivillig tre gruppchefer som var plikt uttagna och inte kunde neka till sin tjänst.
De var de som inte försvaret ville ha efter mönstringen...

Jag hade kartor över området med ritningar och allt om vartenda skyddsrum i hela mitt område och om det smällt så hade jag fått ge plats åt evakuerade, samt att jag kunde få räkna med att få ha extra inkallad vårdpersonal på Östra sjukhuset inneboende hos mig samt att de fick skyddsrums tillhörighet.

Bor rätt över områdets största skyddsrum och där skall allt ur källarförråden som ligger i skyddsrummet, det skulle forslas bort och det som var av vad man tyckte var värdefullt fick man ta upp i lägenheten annars skall det forslas bort alternativt eldas upp under betryggande former.

Jag hade alltså blivit skyddsrumschef samt att jag skulle vara personalen som jobbar med fastigheterna i området behjälplig och ge instruktioner och vara handledare för att ställa i ordning skyddsrummet.

skulle det bli ett skymningsläge, kommer civilförsvaret att först av alla inkallas till övningar och ingen kan neka att hjälpa till i civilförsvaret som är civilförsvarspliktiga.

Det vill säga i stort sett hela befolkningen i landet.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum