Självhjälpstips - så lindrar jag min ångest

Mer
19 år 1 vecka sedan #14218 av Undrande
Det stäömmer nog, man känner inte så när man jobbart på, men tyvärr så är jag juy helt ur form. Jag får ju vänta åratal på att få hjälp, och det är inte psykioskt, utan fysiskt, de skiter i mig, de lyssnar inte, jag tror tom nu att de vill mig illa.
Varför har de inte hjälpt mig, när det funnits en medicin jag behöver? jag tror de tyckte den var för dyr för mig...

jojo..

sen tror jag ju att människan är som en stor springmask...det är små vita mskar, som enbart ställer till det, kliar i röven...
Ingen äter dem, vem kommer åt, och de gör ingen nytta utan ställer bara till det...

NU finns det undatnag bland människor, alla är inte såna, men man kan jämföra det med en bäck som rinner ut, och en tsunamivåg som kommer in..
Mer
19 år 1 vecka sedan #14222 av Isa-Alise
Du menar att människor mestadels är obetänksamma, elaka, eller vill dig illa... så kunde jag känna när jag var nojig... men där hjälper faktiskt medicinen mig... numera känns det som att de flesta vill mig väl...även om de kan bete sig klumpigt ibland...
Mer
19 år 1 vecka sedan #14243 av Malin
å vad du är bra isa-alise som kommer med alla bra förslag och skapat en jätte bra forumtråd!

motion är något jag håller med fullständigt om. det är något som minskar min ångest i stort, inte bara när det blir akut, utan om jag motionerar regelbundet så märker jag att min ångest minskar drastiskt och jag blir mycket lugnare som person.

sen är musik något som brukar fungera bra för mig. på hög nivå, i hörlurar!
så man inte hör någonting annat än just musiken som dundrar. och så blunda och stäng ute allting annat. kryp upp i sängen och dra täcket om dig och tänk inte, bara hör musiken.
det är vad som fungerar absolut bäst för mig när jag är själv hemma och får riktigt hämsk ångest och det är så mycket mindre destruktivt än andra metoder jag använder mig av, men minst lika eftektivt tycker jag nog..
Mer
19 år 5 dagar sedan #14447 av flisan
Hej!

Jag tycker det beror helt på vilken nivå på ångesten jag har.
Det svåra är ju generellt att orka bryta med tankarna man har. Att GÖRA något, inte bli helt paralyserad. I det ögonblicket då man har den starkaste ångesten är det svårt att tänka att man kan göra något NU så att det känns bättre SEN, för man vill ju bara bli befriad NU.
Men när jag har kraften att göra något, vilket för mig är det enda sättet att bryta ångesten, är det bra med promenader , en varm dusch, eller att städa eller diska det tycker jag kan vara väldigt lugnanade. Man får något konkret att göra, händerna gör sitt, man måste fokusera på något annat. Och sedan blir det ju ett resultat också. Annars är det bra att klappa katten om man har någon. Eller lyssna på musik i hörlurar som någon skrev.
Att gå och handla för att bara få se andra människor.
Ordna med papper.
Allt som är till någon nytta tycker jag är bra för att bryta ångesten. Man visar för sig själv att man kan göra något konstruktivt trots alla destruktiva tankar och hkänslor.

Det var lite tips från mig.
Mer
19 år 5 dagar sedan #14463 av Undrande

flisan skrev: Jag tycker det beror helt på vilken nivå på ångesten jag har.
Det svåra är ju generellt att orka bryta med tankarna man har. Att GÖRA något, inte bli helt paralyserad. I det ögonblicket då man har den starkaste ångesten är det svårt att tänka att man kan göra något NU så att det känns bättre SEN, för man vill ju bara bli befriad NU.


Mycket bra sagt fisan!

Man orkar ju inte ta sig ur när det är illa...tankartna stoppar en...kraften finns inte...
Mer
19 år 5 dagar sedan #14486 av leva
Mina två hundar och min katt har hjälpt mig i min ångest