Självhjälpstips - så lindrar jag min ångest

Mer
19 år 1 vecka sedan #14141 av Zedd
Det som hjälper mig är att prata med andra människor. Bara prata om vad för något som helst. Att läsa en bok kan också hjälpa, ångesten blir värre i början, men kan släppa efter ett tag.
Mer
19 år 1 vecka sedan #14152 av Geta
Min ångest lindrar jag genom att undvika att
vara med i grupper. Att sitta och konversera och
känna sig iakttagen tycker jag är det värsta.
Annars har jag inte så mycket ångest. Att träffa
personer en och en är lättare. Man kanske inte
blir så förvirrad då.
Fördelen med att vara arbetslös är att man kan
inrätta sitt liv precis som man tycker. Det behöver
sällan bli särskilt stressigt.
Mer
19 år 1 vecka sedan #14194 av Isa-Alise
För ångest i sociala situationer brukar jag göra så:

- Vara utvilad innan jag går på fest, och gå hem om det blir för mycket...

- Bjuder jag själv folk hemma så kan jag gå ifrån och pyssla lite i köket en stund om jag får ångest...

- På buss, tåg, tunnelbana tar jag med mig nått att läsa i, då kan jag skapa ett litet eget rum mitt i trängseln som låter mig få lugn och ro...

- Att dra sig undan en stund, in på ett café för en varm dryck, eller in på en toalett en stund kan återge balansen och skingra ångest...

- Ha lite frukt eller godis med i väskan så att jag kan äta något... blodsockerfall kan ge ångest på stan...

- Likaså ser jag till att ha ätit något före en fest... det kan dröja länge innan maten serveras... och hunger kan verka vara ångest...

- Om jag får ångest på morgonen stiger jag upp och tar en kopp kaffe...

- På kvällen hjälper en varm dusch bäst samt att gå i säng och försöka sova...

Hur gör du för att slippa ångest i sociala situationer? Vad fungerar bäst för dig?
Mer
19 år 1 vecka sedan #14198 av Equivocal
Jag tror mkt på det du säger om att ta en dusch eller promenera.... men då gäller det att ångesten inte är för stark.. för då räcker det inte.
Vid "måttlig" ångest är rita, teckna, och skriva också bra knep.

Det är värre närngesten är som värst. Ibland kan jag sätta mig i ett bad men jag känner mig för utlämnad, för blottad. När jag har ritkig ångest så är det bästa jag kan göra att linda in mig i diverse filtar, sätta luvan på tröjan över huvudet, krypa ihop i soffan till en liten boll och bara bli omhållen, hårt hårt omhållen.. Gärna ska jag kunna buffa å bråka lite med den som håller om (främst min sambo nu för tiden) Kunna streta emot lite men känna att det fasta armarna stannar runt min kropp. Det gör mig lugnare, kanske kan jag då släppa lite och bli ledsen och börja gråta i stället och då är ju riktiga kramar och någon som lyssnar det bästa man kan ha!

Tycker jag iaf.

För att minska ångesten i sociala situationer tycker jag att dina knep var väldigt bra. Det farligaste man kan göra tror jag är att börja undvika situationer som KAN skapa ångest helt, för då lär man sig inte att handskas med dem. Plus att man kan utveckla jobbiga fobier och själv framkalla ångesten i sådana situationer. Bättre att försöka, oftast lyckas man och då kan man vara stolt, och får man ångest ör det inte hela världen. Det bästa brukar (enligt mig) vara att man har med sig någon man tycker om och känner sig trygg med i såna här situationer.
En annan risk kan ju vara att för att "gömma" sig eller orka olika situationer dricker man, vilket alla vet är ångestframkallande i sig!
Mer
19 år 1 vecka sedan #14202 av Undrande
admin, ångesten är för ofta sann ju..det e ju problemet, människan är som hon är..

Både jag och andra..
Mer
19 år 1 vecka sedan #14216 av Isa-Alise
Ångesten måste ju inte finnas där... den går att mota, i varje fall till viss del...

En tränare sa till mig en gång att det är omöjligt att känna ångest när man arbetar fysiskt... han rekommenderade armhävningar som lindring.... några armhävningar har jag inte lyckats med, men motion kan nog vara bra...

Visst är man som man är... det är ju det som är meningen... det som är det unika med var och en... och vi behövs allihop!!!