Skaffa hund

Mer
14 år 1 vecka sedan #292696 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Skaffa hund
Saara,

Okej, jag skulle inte orka träna hunden så mycket heller, förutom kanske sitt och dra då, det övar man ju samtidigt som man är ute och promenerar. Jag har heller ingen egen hund, men har växt upp i familj med hundar. Är ibland vakt för mor & fars borderterrier.
Mer
14 år 1 vecka sedan #292894 av maktlös
Svar från maktlös i ämnet Skaffa hund
Hund är förbannat jävla meditativt. Saknar min voffsie =(
Mer
14 år 6 dagar sedan #293041 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Skaffa hund
En gammal nyhet:

Forskare i England studerar hur terapi med husdjur påverkar återhämtningen från schizofreni. 10 personer med schizofreni, som fick terapi med husdjur (hundar) visade förbättrad motivation, större glädje (dvs mindre anhedoni) och förbättrad förmåga att använda fritiden jämfört med en grupp som inte fick husdjur i terapin. Brist på glädje och motivation är besvärande symptom, som inte påverkas så mycket av antipsykotika. Alternativ terapi, som husdjursterapi kan kanske när den blir bättre undersökt vara till stor hjälp att behandla dessa symptom i framtiden.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ar-lovande
Mer
13 år 7 månader sedan #338865 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Skaffa hund
Jag har hundar nu, som jag motionerar och tränar rätt mycket med. Det är jättebra för mej... fast jag hade inte klarat av att ha det förr när jag var mycket sämre och dessutom singel.

Innan jag hade hundarna hade jag ett par marsvin. Dom klarade jag av att sköta även när jag var ganska dålig, och även när jag hade rätt tung medicinering. Marsvinen brydde sej heller inte så himla mycket om jag blev dålig... (Hundarna däremot blir oroliga och hoppar upp till mej och börjar putsa mej ungefär som dom putsar valpar, vilket dom aldrig gör när jag är normal.)

En grej som var väldigt bra med marsvinen, förutom att man fick nåt annat än sej själv att tänka på, var att dom motverkade vanföreställningar genom att gå runt där på golvet och pyssla med sitt och vara helt oberörda. Då var det svårt att tro att fiender hade infiltrerat lägenheten... Marsvinen reagerade ju om det kom folk, eller om nånting lät konstigt. Hundarna funkar på samma sätt nu.

Säger inte att djuren är nåt mirakelmedel mot vanföreställningar, och när jag hade marsvinen hände det ändå ofta att jag flydde lägenheten i panik (och intalade mej att marsvinen ändå inte var i fara, för det var bara mej dom var ute efter, och dom verkade hur som helst inte ha nån direkt makt över andra arter). Men dom hade helt klart en dämpande effekt. Hade nog blivit många fler flykter från lägenheten utan dom.
Mer
13 år 7 månader sedan #338873 av Geta
Svar från Geta i ämnet Skaffa hund
Det är ungefär som förr, när de skickade ner kanariefåglar i gruvor
för att utröna om det var farlig gas där.
När jag hade katt så litade jag på hans omdöme. Om han gillade
mina gäster så var jag övertygad om att de var trevliga.
Mer
13 år 7 månader sedan #338876 av skord
Svar från skord i ämnet Skaffa hund
jag älskar djur, som hund & katt. tycker dom jag träffat är fina personer.


i många fall snällare än månskor (el mänskor). & snällhet är en underskattad egenskap.


(som att man är mesig. jag beundrar alla snälla personer)