Gudpsykos?

Mer
18 år 9 månader sedan #19855 av bara_på_låtsas
Svar från bara_på_låtsas i ämnet Gudpsykos?
Hej .
Jag känner igen det du skriver. Jag känner också ofta att jag blir straffad av Gud, men jag vet inte för vad. Om det är något jag gjort fel i ett tidigare liv. För jag kan inte förstå vad jag gjort för att förtjäna detta. Jag är också så rädd att hamna i helvetet. Har inga bra svar på hur man ska göra för att inte känna så. Försök att fokusera på något bra som du har gjort, så att du inte ser dig som alltigenom ond.
Att man själv "väljer" en psykos har jag svårt att se. Jag tror nog inte man väljer sitt lidande och att man alltid kan ställas till svars för det. Det känns lika främmande som att de som svälter skulle ställas till svars för det. Att säga till dem att de måste ta ansvar för sin situation och att de kanske levt på ett sätt som framkallat deras svårigheter. Känns inte riktigt rätt.....
Nej jag tror det handlar om tur eller otur och vad beträffande det finns en Gud eller inte vet jag faktiskt inte. Förut har jag trott det men har nu börjat tvivla. Jag har bett så mycket till Gud utan att jag tycker att jag fått något svar. Min enda tröst är att mitt lidande hade kunnat vara ännu värre. Fast jag kan inte riktigt föreställa mig hur, jag bara förstår att det kunde ha varit det. För jag tror inte att lidandet har någon gräns. Men man får ändå försöka göra sitt bästa med de små medel man har. Man får försöka göra något kreativt, skapa något som kanske kan vara till nytta för andra.

/flisan
Mer
18 år 9 månader sedan #19862 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gudpsykos?
bara_på_låtsas,

Har du fått någon samtalsterapi? Många här har blivit hjälpta av det och särskilt kognitiv beteendeterapi anses effektivt särskilt mot olika typer av vanföreställningar. Fråga vården om de har någon terapi att erbjuda dig.
Mer
18 år 9 månader sedan #19873 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Gudpsykos?
Jag känner också så, att allt jag gör kommer igen, men jag anser att detta har sin rot.
"What goes around comes around" ett välkänt ordspråk är väl detta?
Misstänker att det har med skam och skuld att göra, att man känner att man blir straffad för något man kanske gjort eller inte. så känner iallafall jag , men alla är förstås olika.
  • Linnea
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19876 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Gudpsykos?
När jag mådde dåligt för ett halvår sedan var jag mycket rädd och hade mycket skuldkänslor. Då tänkte jag också mycket på Gud och straff liksom du gör.( Innan jag hamnat i denna kris hade jag en varm och kärleksfull Gud som förlät alla människor. )Mina rädslor växlade hela tiden. Och du kanske också är rädd och får lätt skuldkänslor som jag? Det jag började göra var att försöka vara HÄR och NU. Inte i det förflutna och inte i framtiden. Jag såg till att inte isolera mig, gick i terapi. Och försökte accepetera alla mina känslor. Andades igenom dem. Sen fick jag abilify och på paketet läste jag bla att det skulle hjälpa mot rädslor och skuldkänslor. Ganska snart började jag åter tänka ljusa tankar och tycka att livet är roligt. Jag kan bli rädd nu, men jag vet att jag inte har någon anledning. jag bara andas igenom den då.
Gud vill dig väl! Gud straffar inte! Det finns inget helvete! Gud förlåter!
pröva med affirmationer som att: Allt är väl! Jag är trygg här nu!
  • Gudpsykos
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #19880 av Gudpsykos
Svar från Gudpsykos i ämnet Gudpsykos?
Vad tror du ligger bakom din Gudsfruktan?
Det är kanske något bra eftersom du ställer
sådana frågor här.
Mer
18 år 9 månader sedan #19910 av bara_på_låtsas
Svar från bara_på_låtsas i ämnet Gudpsykos?
"Var inte rädd"
Religiös rädsla eller fruktan har inget egenvärde,
bara att det kan leda genom någonting till tillit.