vems ansikte är det..?

  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #136314 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet vems ansikte är det..?
Jag tror inte du kan skilja på ngn som "faktiskt har prosopagnosi" (varför vill du prata grekiska hela tiden?) och ngn som bara är allmänt borta, korkad, avstängd, inte vill tänka/minnas och inte kan hantera igenkänningsheuristika.
Mer
15 år 9 månader sedan #136315 av aspie
Svar från aspie i ämnet vems ansikte är det..?

Niklas. skrev: Jag tror inte du kan skilja på ngn som "faktiskt har prosopagnosi" (varför vill du prata grekiska hela tiden?) och ngn som bara är allmänt borta, korkad, avstängd, inte vill tänka/minnas och inte kan hantera igenkänningsheuristika.

Jag erkänner att differentialdiagnostiken är svår.
Mer
15 år 9 månader sedan #136317 av Geta
Svar från Geta i ämnet vems ansikte är det..?
Det har jag aldrig hört eller läst någonstans att
schizofrena personer inte ska kunna känna igen
ansikten.
Skulle det vara ett symtom på schizofreni?
Många schizofrena personer är enormt vakna och
känner igen personer på långt håll, särskilt sådana
som de är rädda för.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #136320 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet vems ansikte är det..?
Problemen är att patienten har för mycket insikt, inte för lite.
Mer
15 år 9 månader sedan #136345 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet vems ansikte är det..?
Jag har sett människor byta ansikte...Jättejobbigt. Det var på sjukhuset när jag hade min första psykos. Men det var människor som jag kände allihopa. En kompis, en annan kompis mamma och syster. Det var kvinnor allihopa minns jag iaf.
Mer
15 år 9 månader sedan #136387 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet vems ansikte är det..?
Inom mig inte i IRL har jag sett bilder av ansikten som helt omärkligt förändras och byter skepnad!

Däremot har jag under akut psykos sett, att den verklighet jag hade just då ändra skepnad!

Under skräck tittade jag på det och undrade vad det var frågan om!
Detta för att under tiden byttes verkligheten ut mot en annan! Detta nästan omärkligt! Ingen annan i min närhet uppfattade det och allt för dem verkade vara vad det alltid varit...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum