hallucinerar tror jag

Mer
3 år 3 månader sedan #1315018 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet hallucinerar tror jag
Har läst i ennforskningsartikel att synhallucinationer ska vara ganska ovanligt, saknar källan dock
Mer
3 år 3 månader sedan #1315019 av Geta
Svar från Geta i ämnet hallucinerar tror jag
Här är min källa:

Mer
3 år 3 månader sedan #1315021 av Nobel
Svar från Nobel i ämnet hallucinerar tror jag
VH = visual hallucinations

Table 1 describes studies that have provided the point prevalence of VH in schizophrenia. Estimates vary widely from 4% to 65%, reflecting variations in population and ascertainment methods. Out of 29 studies that have addressed this issue (5873 participants), the weighted mean prevalence of VH in schizophrenia is 27% (SD = 9). For comparison, the weighted mean of auditory hallucinations as provided by the same studies is 59% (range: 25%–86%; SD = 15), ie, twice as frequent as VH, although it is possible that clinician biases toward auditory hallucinations have skewed the results.

Det verkar som att det varierar beroende på vilken studie man kollar på. Men genomsnittet verkar vara att 27% med schizofreni uppvisar visuella hallucinationer.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4141306/
Mer
3 år 3 månader sedan #1315022 av Geta
Svar från Geta i ämnet hallucinerar tror jag
Är det inte personer som samtidigt missbrukar alkohol som får synhallucinationer?
Mer
3 år 3 månader sedan #1315024 av Rrusheflower
Svar från Rrusheflower i ämnet hallucinerar tror jag
Jag ser hallucinationer och jag har schizofreni och jag dricker inte alkohol och knarkar inte.
Mer
3 år 3 månader sedan #1315026 av hans52
Svar från hans52 i ämnet hallucinerar tror jag
Samma här jag har både syn och hörsel hallucinationer och jag dricker inte ens lättöl.