Det här är en konstig bok eller?

Mer
3 år 4 månader sedan #1307363 av Geta
Konspirationsteorier är populärt.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307371 av Klanggedin
Och ibland är dom sanna..

Men jag väntar på bevis om att kvinnor är från venus och män är från mars!
Mer
3 år 4 månader sedan #1307382 av IngeF

Cosmos skrev: Den här typen av litteratur har funnits sedan 70-talet. Ditt autentiska jag, Självkänsla nu och allt vad det heter.

AIDS är en virussjukdom i grunden och har inget med självkänsla att göra. Skulle aldrig läsa den boken.


Det høres veldig L. Ron Hubbard-aktig ut. Så sent som 1950-tallet betraktet man astma som en psykomatisk sykdom. Hvesingen ved astmaanfall skulle ha sin årsak i "underbevissthetens fortvilte rop på mor."
Mer
3 år 4 månader sedan #1307393 av Cosmos
Det finns förvisso psykosomatiska sjukdomar även om teorierna omkring dem pekar åt olika håll. Det finns också sjukdomar som vissa tror är psykogena, det är kanske detta som boken syftar på. Smärta kan ha en psykogen bakgrund då ursprunget handlar om en psykisk sjukdom/ohälsa som den drabbade omvandlar till smärta eftersom alternativet handlar om att möta sig själv.

Men att AIDS skulle ha någon form av psykogen bakgrund är rent nonsens.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307461 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?

Cosmos skrev: Det finns förvisso psykosomatiska sjukdomar även om teorierna omkring dem pekar åt olika håll. Det finns också sjukdomar som vissa tror är psykogena, det är kanske detta som boken syftar på. Smärta kan ha en psykogen bakgrund då ursprunget handlar om en psykisk sjukdom/ohälsa som den drabbade omvandlar till smärta eftersom alternativet handlar om att möta sig själv.

Men att AIDS skulle ha någon form av psykogen bakgrund är rent nonsens.


Hon kanske menar mera i det västerländska filosofin att man har dålig självkänsla och inte älskar sig själv nog mycket som har oskyddat sex på det sättet att man blir smittad. Eller att när man är HIV-positiv inte sköter sin hälsa och medicin så det utvecklas till AIDS. Jag vet inte men jag kommer läsa boken. Boken har sålts i en miljon exemplarer i bara Frankrike. Så man tänker juh att det måste vara nåt som dom är intresserade av i boken som måste vara nåt värt att läsa att så många som en miljon köpt boken bara i Frankrike.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307472 av Geta
Vid dålig självkänsla kan man ha självskadebeteende. Det är nog det som det handlar om.