Det här är en konstig bok eller?

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307811 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?
Visst leker författaren med gränser, men jag kan fortfarande dra egna slutsatser. Såklart det inte att gå att bota olika former av psykossjukdomar. Men hon har en del poäng i det som hon har skrivit. Som sagt hon leker med gränser. Det noterar jag.
Mer
3 år 4 månader sedan #1308273 av Klanggedin
Såhär trodde man förr men i min uppfattning är aldrig barn hjälplösa. En del barn blir sjuka oavsett vad föräldrarna gör. Det är tufft att va barn.

På 60-talet trodde man att det var mammors fel att barnet fick autism.. Dom kallades "refrigerator-moms", som sagt, gammalt tema i en ny bok kanske?
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1308277 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?
det kanske inte alltid den gamla skolan har fel i alla avseenden. jag tror boken har rätt delvis i vissa fall och vissa avseenden. man vet juh att påfrestningar kan kicka igång schizofreni vilket både nissegossen och memphis berätta hur dom blev sjuka av påfrestningar. sedan sårbaheten rent genetiskt är sant oxå vid schizofreni för dom har hittat såna gener. över 2000 såna gener har dom hittat så det måste kräva lite till än bara gener.
Mer
3 år 4 månader sedan #1308278 av Klanggedin
Ett fakta är att människor som får schizofreni har liknande drag i resten av familjen och att man via den vägen kan skuldbelägga. Man måste ha ett genetiskt underlag för att kunna utveckla sjukdomen och sen vet man inte riktigt hur mycket "trauma" som behövs för att utlösa en schizofreni.

Man kan helt enkelt diskutera vilka miljöfaktorer som gör att sårbarheten kommer till uttryck på ett funktionsnedsättande sätt..

man har ju också kollat på kreativitet men det är mer förstämningssjukdomar som bipolär och depression..
Läste om Hasch till exempel och en del kan röka hur mycket som helst utan problem medans andra kan ha oturen och utveckla psykos på en gång..
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1308280 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?
sedan vet man trauam ger mång ggr misstänksamhet och paranoia, vad säger att schizofreni kan inte utvecklas. det är vetenskapligt bevisat att påfrestningar kan starta schizofreni. vilket jag har sagt i alla åren sen dag ett.
Mer
3 år 4 månader sedan #1308281 av Klanggedin
Skaffa bättre meningsuppbyggnad