Det här är en konstig bok eller?

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307475 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?

Geta skrev: Vid dålig självkänsla kan man ha självskadebeteende. Det är nog det som det handlar om.


Precis! Fan du fattar. Jag återkommer när jag har läst boken.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307565 av Admin1
Självskada kan väl också ses som ett milt själlvmordsförsök. En del av självskador är kopplade till självmordsförsök.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307751 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?
Nu har jag läst boken förutom alla 500 olika sjukdomarna som tas upp utom ett par stycken som tex schizofreni. Hon beskriver det som att det är antingen mamman eller pappan som har gjort en sjuk. Att man inte fick inte vara den som man var. Att man sedan försöker vara en annan personlighet för att bli accepterad. Tillslut når psyket sin gräns och man utvecklar schizofreni. Botemedlet alltså bli frisk från schizofrenin är "sann förlåtelse mot sig själv".

Vad tycker ni om det? Har ni några invändningar? Eller låter det vettigt?
Mer
3 år 4 månader sedan #1307756 av Geta
Idag är det väl knappt rumsrent att ha sådana förklaringar till schizofreni. Anhörigföreningarna har vuxit sig starka. Ingen skugga får falla på föräldrar.
  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan #1307767 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Det här är en konstig bok eller?

Geta skrev: Idag är det väl knappt rumsrent att ha sådana förklaringar till schizofreni. Anhörigföreningarna har vuxit sig starka. Ingen skugga får falla på föräldrar.


Jag skiter fullständigt i "hur starka anhörigföreningarna vuxit"! Jag tycker det ligger viss sanning i det. Jag får vissa minnen från mina föräldrar som jag kan relatera till. Även från andra människor som har fungerat som en förälder eller förebild i mitt liv. Men vi är komplexa varelser och veta vad som är vad och vad det beror på eller började-kom ifrån kan vi spekulera. En viss sanning kan vi uppnå men långt ifrån hela bilden och alla hundra miljoner detaljer som har lett till detta.

Sedan sa hon även i boken att vi själva har bestämt vårt liv som vi lever här på jorden innan. För vi ska lära oss en läxa. Men mer hade hon inte skrivit vad eller hur man tar reda på vad den läxan var.

Men även där kan det ligga en viss sanning. Vad jag har förstått av mina upplevelser, erfarenheter och händelser i mitt liv. Men jag håller en viss skepsis ändå. Man vet inte något över huvud taget hundra procent. Förutom när vi dör så lämnar vi livet på jorden oavsett om det finns ett liv efter döden eller inte. Så dör vi när vi dör och det finns inget återvändo. Det är definitivt ett slut. Det kan vi vara hundra procent säker på! Finito!!!
Mer
3 år 4 månader sedan #1307801 av Inwatto
Det finns något som heter falsk godhet - något som låter bra men som inte är helt sant. Så tror jag om boken. Äkta godhet låter inte lika imponerande. Det säljer inte. Lögn ska det vara... :tomte

Prata inte med hat i munnen!