Seroquel + och -

Mer
15 år 9 månader sedan #138031 av Zoidar
Seroquel + och - skapades av Zoidar
Min läkare har föreslagit Seroquel. Vad har ni att säga om den medicinen?

Går man upp mycket i vikt på den?

Blir man rastlös av den som på Abilify?

Anchored in Christ ✟

  • robert
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #138127 av robert
Svar från robert i ämnet Seroquel + och -
Jag har Seroquel och den funkar ganska bra. Nackdelen är att den ökar hjärtrytmen för mig, men det är övergående efter 1 timma ungefär. Det där med biverkningar är individuellt. Den ger mindre viktuppgång än Zyprexa och Risperdal och mer än Abilify. Det handlar mycket om hur mycket man rör på sig också och hur ens kostvanor är.
Den är stämningsreglerande också så den används på en del människor som lider av bipolär sjukdom och snabba affektiva svängningar.

Den har en ångestdämpande effekt. Seroquel används mer o mer, för att när antidepressiva inte ger någon effekt så sätter läkarna in denna medicin som kan lätta på depressioner också.
Mer
15 år 9 månader sedan #138218 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Seroquel + och -
Vid schizofreni verkar läkarna välja Seroquel, när man har problem särskilt med ångest och agitation (häftig oro). Seroquel kan också användas om man har problem med depressioner också. Viktökningen för Seroquel är medelhög och ungefär, som Risperdal, men högre än Zeldox, Abilify och Trilafon.

Seroquel finns nu, som depottabletter, som man kan dosera 1 gång dagligen. Troligen kan man slippa trötthet och hjärtklappning på dagen om man använder depottabletterna.

Nackdelen med Seroquel är främst trötthet, men också att fler än normalt verkar vilja byta till ett annat preparat. Det är fler t.ex. som vill fortsätta med Zyprexa, Risperdal, Zeldox och Trilafon än med Seroquel.
Mer
15 år 8 månader sedan #140834 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Seroquel + och -
Okay boys and girls, nu har jag påbörjat Seroquel. Började i förrgår. Jag hoppas att det går vägen, att jag inte går upp mer än 5 kg och att jag mår bra på den. Jag tar 300mg per dag seroquel depot. Kanske min läkare höjer dosen på tisdag. Det återstår att se.

Anchored in Christ ✟

Mer
15 år 8 månader sedan #140838 av tussilago80tussilago
j
Mer
15 år 8 månader sedan #140842 av galärslav
Svar från galärslav i ämnet seroquel + -
skall testa seroquel imorgon 100 mg
frågade läkaren om den medicinen påverkade hjärtat men han sa att den inte gjorde det
kanske individuellt ?