Det är nog Xanoren som spökar

Mer
15 år 2 månader sedan #184809 av Admin1

Geta skrev: Det verkar som att benso sätter ner funktionsförmågan.
Sant eller inte???


Jag tror inte det. Risk för trötthet och dåsighet finns, men den risken är mindre för Iktorivil, som används därför mest mot epilepsi. Allvarligaste problemet med bensodiazepiner är nog beroenderisken och utsättningsproblemen.
Mer
15 år 2 månader sedan #184818 av Saari
Jag brukar bli lite ledsen när jag tagit Xanor, nedstämd men lugn. Kanske kan nedstämdheten bero på ångestattacken innan jag tog tabletten också, men jag kopplar det ändå lite till medicinen.

När jag tog Iktorivil på avdelning blev jag skogstokig och fick vak om jag minns rätt. Sedan dess har jag inte tagit den medicinen. Den sänkte min impulskontroll otroligt.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #184951 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Det är nog Xanoren som spökar
Jag vill inte ta benso just för beroenderisken
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #185133 av
Svar från i ämnet Det är nog Xanoren som spökar

Admin1 skrev:

Geta skrev: Det verkar som att benso sätter ner funktionsförmågan.
Sant eller inte???


Jag tror inte det. Risk för trötthet och dåsighet finns, men den risken är mindre för Iktorivil, som används därför mest mot epilepsi. Allvarligaste problemet med bensodiazepiner är nog beroenderisken och utsättningsproblemen.


Klart att den sätter ner funktionsförmågan vid intag, den är ju narkotikaklassad och designad att ta bort ångest. Den försämrar dock minnet, kognitiva förmågor, glädje och sorg mm också tyvärr. Det värsta är ju toleransutveckligen och att det kan vara knivigt att sluta med om man blivit beroende.
Mer
15 år 2 månader sedan #185142 av skord

Jaana79 skrev: Jag vill inte ta benso just för beroenderisken


tycker benso verkar lite b. eller eller d


hoppas det är bra med jaana.
Mer
15 år 2 månader sedan #185390 av Admin1
Vid nedsättning av funktionsförmågan, så skulle man inte kunna klara sig själv utan behöva hjälp av olika slag för att övervinna funktionshindret. Jag har aldrig läst att bensodiazepiner framkallar sådana problem.