Det är nog Xanoren som spökar

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #185903 av
Svar från i ämnet Det är nog Xanoren som spökar
Fortsättning följer. Funktionshindret kan också påvisa sig att man hamnar i ett starkt psykiskt och fysiskt beroende. Det står också i bipacksedeln som följer med medicinförpackningen. Är inte det ett funktionshinder?? Jag menar absolut inte att vara otrevlig men jag har själv haft ett beroende av dessa preparat och det just av Xanor. Jag behövde mycket stöd och hjälp av olika slag för att övervinna det problemet. Det tog två år innan jag var klar, så föringa inte dess lömska beroendepotential. Funktionshinder är just vad det är, sen spelar det inte någon roll vad du läst om för verkligheten kan se annorlunda ut. Tack för mig.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #185904 av
Svar från i ämnet Det är nog Xanoren som spökar

Admin1 skrev:

Geta skrev: Det verkar som att benso sätter ner funktionsförmågan.
Sant eller inte???


Jag tror inte det. Risk för trötthet och dåsighet finns, men den risken är mindre för Iktorivil, som används därför mest mot epilepsi. Allvarligaste problemet med bensodiazepiner är nog beroenderisken och utsättningsproblemen.


Struntprat! Just Iktorivil gör att man blir så väck så man inte förstår att man är friskt trött, väck och dåsig. Så är det i verkligheten. Att den just är mot epelepsi är för att det är den potentaste bensodiazepinen som finns i Sverige förutom Dormicum (Midazolam).
Mer
15 år 2 månader sedan #186047 av Admin1
Jag har läst ganska mycket om bensodiazepiner, men jag har aldrig läst att de skulle ge funktionsnedsättning, som ju är väldigt allvarligt. Det enda man nämner i litteraturen är beroenderisk och utsättningsbesvär. Varför nämns det aldrig i litteraturen?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186120 av
Svar från i ämnet Det är nog Xanoren som spökar
Finns hur många exempel som helst på detta. Det säger ju sig själv.

www.helixreviewseries.se/system/ ... cleId=1120
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 2 månader sedan #186124 av
Svar från i ämnet Det är nog Xanoren som spökar
Bensodiazepiner minskar muskeltonus och koordination hos äldre, vilket leder till risk för fallolyckor, problem med rörelseprecision och balansstörningar. Ataxi och dysartri kan uppträda och kan tolkas som status efter stroke. Bensodiazepiner kan ge kognitiv funktionsnedsättning inklusive minnes-störningar. Risken är särskilt stor för förlängd reaktionstid och dålig kontroll vid bilkörning med olycksrisk som följd. Bensodiazepiner kan i enstaka fall, inte minst med sjukhusvårdade svårt sjuka, ge paradoxala reaktioner med agitation, ångest och orosbeteenden, alltså tvärt emot vad som åsyftades med behandlingen. Man har talat om misuse, underuse, overuse och erratic use av psykofarmaka till äldre. Rätt använt kan bensodiazepiner vara utmärkta läkemedel vid kortvariga ångesttillstånd (från några veckor till några månader). Det finns en grupp äldre med långvarig ångest och irritabilitet utan specifika drag och som ej svarar på behandling med antidepressiva medel där bensodiazepiner i rätt dos fungerar utmärkt.
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536972 av Guest
Svar från Guest i ämnet Det är nog Xanoren som spökar

Geta skrev: Det är bättre och säkrare att ta antidepressiva mot ångest.



Det är det ju inte alls det.