Medicinering vid schizofreni

Mer
8 år 1 månad sedan #814946 av Eos
Svar från Eos i ämnet Medicinering vid schizofreni
Jag har abilify. Den botar konstiga tankar som att jag tror jag är förföljd, ser skuggor, hör imaginära ljud och lukthallisar. Sedan jämnar den ut mitt humör som annars svänger kraftigt. Den hjälper mig också från dissociation (jag tejpar inte för papp på speglarna längre).
Jo och så är jag inte så arg och rädd längre.
Biverkningarna är svåra att skilja från grundsjukdomen. Sämre minne, mer ångest och oro... kanske är det biverkningar kanske inte.
Mer
8 år 1 månad sedan #815014 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medicinering vid schizofreni

lonely skrev: Tack nissegossen, fast den har ev allvarliga och väldigt allvarliga biverkningar.....


Seroquel/Quetiapine har knappast biverkningar i sömndoser på 50 mg. Man får nog gå upp till 300 mg eller mer innan biverkningarna kommer. Seroquel har svag dopaminblockerande effekt och väldigt lite rörelsebiverkningar.
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
8 år 1 månad sedan #815210 av lonely
Svar från lonely i ämnet Medicinering vid schizofreni
Admin1: läste på fass att den här medicinen du skriver om har som biverkning steven Johnsson syndrom, fick lite det när jag testade bipolära mediciner och då fick jag sluta med det helt och hållet för risken är stor att det kommer tillbaka med bipolära medicineringar! Tja jag vet inte.....
Mer
8 år 1 månad sedan #815291 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medicinering vid schizofreni
Steven-Johnssons syndrom är mycket sällsynt biverkan, som finns för andra läkemedel också. Risken är mindre än en på tiotusen dvs om alla med schizofreni i Sverige fick Quetiapine, så skulle det blir 3 fall max av Steven Johnssons syndrom. Risken för självmord är 100 000 gånger större.
  • lonely
  • Besökare
  • Besökare
8 år 1 månad sedan #815442 av lonely
Svar från lonely i ämnet Medicinering vid schizofreni
Ja jag vet det är sällsynt som sjutton, trots det var jag den på miljarden som fick det, men ingen tror på mej inte ens läkarna som tur var det så att det ordna sig med lite tur och min observanta förmåga att förstå vad det handlade egentligen om för jag kunde inte tro det själv men haja snabbt trots att jag först inte trodde på det själv....
Mer
8 år 1 månad sedan #815541 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Medicinering vid schizofreni
Så läkarna sa att det inte var Stevens Johnssons syndrom? Man brukar bli inlagd då, eftersom det blir liksom brännskador på huden.