Ökat antal fettceller?

Mer
6 år 7 månader sedan #981408 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ökat antal fettceller?
Ny medicin Invega, hade den två månader, på den en viktuppgång på 20-25 kilo, varpå tillbaka på Trilafon, vilken är viktneutral, trots det kan jag inte gå ned i vikt. Trilafon som sådan har jag kunnat gå upp i vikt och gå ned de kilona igen.

Med Invega rena skräckmedicinen, den ställde om kroppen, så den har blivit låst i ett läge. Tror det kan vara livslångt, kan inte gå ned i vikt.

Detta är klart och entydigt, Invegas är boven, det går inte att bortförklara.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 7 månader sedan #981430 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Ökat antal fettceller?
Har också varit rädd att Abilify skapat någon förändring i kroppen, så att jag inte kan gå ner i vikt igen. Någon med erfarenhet av Abilify som lyckats gå ner i vikt efter ni slutat med den?
Mer
6 år 7 månader sedan #981434 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ökat antal fettceller?
Nissegossen, du märkte ju plötsligt att du hade gått ner i vikt, när du ställde dig på en våg. Sitter det inte i?
Mer
6 år 7 månader sedan #981455 av Gardenia
Svar från Gardenia i ämnet Ökat antal fettceller?
Enligt Läkemedelsupplysningen vet man inte varför man går upp i vikt av antipsykotika. Så det behöver inte bero på kosten. Nånting skumt är det och trots att man har normala blodprover på ämnesomsättningen, så har medicinen någon slags negativ påverkan på ämnesomsättningen ändå.
Mer
6 år 7 månader sedan #981458 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ökat antal fettceller?

Gardenia skrev: Menar att så har det varit för mig, men behöver inte vara så för andra. Jag har alltid varit väldigt utseendefixerad och ställt höga krav på mitt utseende, därför har det känts jobbigt för mig att jag inte längre trivs med mitt utseende. Har gått upp i vikt och i somras hade jag sämre hy och hår, men det börjar bli bättre nu. Ser klart mycket äldre ut idag än vad jag gjorde i våras. Det som förbryllat mig är viktuppgången och jag undrade vad den kunde bero på... Måste som sagt vara högre aptit + lägre fysisk aktivitet.

Du kan ha dysmorfofobi, som innebär inbillat felaktigt utseende.
sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi
Mer
6 år 7 månader sedan #981459 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ökat antal fettceller?
Gardenia,
Att du gått upp i vikt beror nog på att du ätit mer än du behöver pga sjukdomstiden. Du har inte rört dig så mycket som du gjorde innan. Sedan efter psykos blir man troligen sämre på att banta och därför kan man inte försöka hämma viktökningen när den kommer. Nu kan du hålla in lite på maten och sedan promenera 2 timmar per dag. Efter 1,5 månad borde du vara nere i normalvikt. Ät före varje mål 3 hg kokta grönsaker.