Quetiapin?

Mer
3 år 3 månader sedan #1314688 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Quetiapin?
Tidigare i livet har jag också lidit av övervikt men lyckats gå ner igen. Men då har jag inte stannat där utan sakta gått upp igen. Fast då har det varit med påverkan av medicin. För snart 20 år sedan gjorde jag en rekordbantning. 47 kg!
Mer
3 år 3 månader sedan - 3 år 3 månader sedan #1315067 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Quetiapin?
Väldigt starkt att gå ner 47 kg! Åt du mindre samt motionerade mer?
Last edit: 3 år 3 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1316309 av Kattis35
Svar från Kattis35 i ämnet Quetiapin?
Jag funderar nu om jag ska säga till läkare att jag inte vill ha något för rastlösheten även om det är plågsamt. Eftersom man bara går upp i vikt av allt.. till sommaren kanske det känns bättre när man kan vara ute mer...
Mer
3 år 2 månader sedan #1316707 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Quetiapin?
Stöst risk för rastlöhet har Abilify eller aripiprazol.
www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/2218-rastloeshet
Mer
3 år 2 månader sedan #1321672 av Kattis35
Svar från Kattis35 i ämnet Quetiapin?
Slutade med quetiapin o har nu fått öka abilify till 20mg istället för 10mg. Känns lite mindre med rastlösheten. Känns lite lugnare i kroppen.
Mer
3 år 2 månader sedan #1321718 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Quetiapin?
Abilify har störst risk för rastlöshet, men det kan också vara ökad ångest. Gamla antipsykotika som Haldol har ökad risk för rastlöshet än nyare antipsykotika.

Höga doser av antipsykotika och snabba doshöjningar kan utlösa akatisi. Rastlöshet kan ibland feltolkas som agitation, ångest, restless legs, sömnlöshet, tardiv dyskinesi och andra neurologiska besvär. Akatisi går oftast över, men kan i vissa fall ge årslånga besvär. Den kan också komma när man försöker bryta ett beroende av bensodiazepiner.