Har du någonsin köpt narkotikaklassade läkemedel olagligt?

Mer
Mer
16 år 7 månader sedan #89672 av Saari
Ordinationen var nog såhär:

40 mg Zeldox (sattes ut pga paroxysmala sömnattacker)
300 mg Efexor (150x2)
8 mg Iktorivil
? mg Nozinan
2x? mg Imovane (till natten) + propavan.

Utöver detta var jag ordinerad
8 mg Xanor max 2 ggr/dag vid mycket kraftiga ångestattacker (dvs sådana där jag behövde 'tas ner' mycket snabbt för att inget farligt skulle hända. Problemet med all Xanor var bara frestelsen att ta upp till 16 mg på en gång. Eller hela ordinationen ihop med både Imovane och vin. Eller (som det blev ibland)... vad i .... det är väl lika bra att tömma burkarna på en gång så har jag det överstökat en gång för alla.

Av en slump märkte jag att injektion med zeldox hade samma snabba effekt = snabb sömn.

Det där med ölen/restaurang etc vara bara för att illustrera att zeldox oralt gav okontrollerade sömnattacker, medan injektionen gav en sömn knock-out på mig liknande den som Xanor ordinationen syftade till.

Kan nog inte bli klarare än så här..... Varför blev det tjafs om detta? Vem sjutton vill ha zeldox-injektioner istället för xanor, om inte för effekten och säkerhetens skull?
Mer
16 år 7 månader sedan #89675 av Mammas son
Sylviaplath,
Det låter som en ordination som jag har. Jag får lov att få en injektion med Cisordinol-Acutard på psykakuten 3 gånger i månaden när inget annat har hjälpt. Utan att bli ifrågasatt eller så. Bara åka dit, få injektionen och hem igen.

Det fungerar givetvis jättedåligt. Först och främst är det ett himla tjat om det är slutenvården eller öppenvården som ska betala för själva läkemedlet. Mina försök att köpa (ur min egen ficka) avvisades. Så gick det inte till. Hur mycket det krånglar beror på personalen. Ibland funkar det, ibland inte. En gång fick jag sitta och vänta i 3 timmar för att någon skulle ta hand om mig i 1,5 minuter. Tantan visade mig till ett rum. Bad mig ta av mig byxorna. Injicerade, satte på ett plåster och skickade hem mig. Gaaah. Jag kunde ju fått det med en gång.

Så oroligt krångligt.

Min ordinarie läkare säger att detta tilltag är väldigt ovanligt. Man ska bara ordinera "penetration av huden" (det vill säga en injektion) när alla andra alternativ setts över. Och när ingenting annat fungerar. Till exempel vid adminstration av vissa läkemedel som inte finns i någon annan beredningsform eller vid tvångsmedicinering. Då kan man ju inte få den p o på ett normalt sätt.

Injektioner ska även i min åsikt användas i enbart undantagsfall.

8 mg Xanor låter mycket, fast ändå en helt okej dos. Det går att ordinera den. Man tycker att du kan klara dig utan Inj. Zeldox i m genom att ta Xanor. Inj. Zeldox ska bara ges i akutsituation. Det är inget man ska ha som stående ordination. Det handlade nog mest om det i detta fall. Det är helt enkelt menat att användas som tvångsmedicinering. Och eftersom du söker injektionen frivilligt så tycker man inte att det behövs.

Den är också väldigt dyr. Inj. Zeldox alltså. Det har säkert lite med ekonomi att göra också. Man bråkar vilken klinik/avdelning som ska betala för din medicin. Att betala för den själv är inte heller möjligt "bara för att det inte går till så".

T. Zeldox, OD. Zeldox samt Inj. Zeldox bör alla ha samma effekt. Givetvis har injektionen en mycket snabbare effekt, fast effekten borde komma över samma ekvivalentdos i injektion såsom per os. Fast det tar längre tid. Detta står i "böckerna" och erfarenheterna visar att effekten är den samma. Man vill då varken slösa pengar, tid eller göra något för att hjälpa dig.

Sådant här kan vara extremt krångligt. Dom tycker helt enkelt att im inj. ska användas i väldiga undantagsfall. Inte som en vardagsmedicin. Typ. Xanor bedömdes nog ha samma effekt som en inj. Zeldox. Fast inj. innebär en inj. och det används inte som regel.

Sjukt egentligen.
Mer
16 år 7 månader sedan #89677 av tryskey
jag har aldrig sålt medicin. Men jag har fått erbjudande från folk som vill köpa av mig några gånger. Tycker inte om det.
Mer
Mer