Anonym eller inte

Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1324668 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Anonym eller inte

Richard skrev: Ja, salpeter o socker var ju en klassiker när man var liten. Rökfyllde hela kvarteret!

Grannarna kallade mig för "Den lille Saddam"... 

Salpeter finns i kryddhyllan i affären (Socker) kol ja, grillkol eller då socker går ju bra. Svavelblom fanns förr i kemikalieaffären att rent smälta i hål i cementrör att sätta i hålen i cementrör för staketstolpar, för att undvika rostangrepp på staketstolparna. Undrar om man inte kan ha det när man blandar färg med. Undrar också om inte förr svavelblom såldes i Apotek i lösvikt med?

Undra på att min önskan om kemilåda till julklapp inte stoppades av min far. Det var något jag aldrig fick, det hade ju sina orsaker.

Lite kuriosa tror ölet Guinness är färgat av Kimrök samma man använder för att få svart färg. Det sade min chef, bryggaren på Pripps, i brygghuset till mig. För färgens skull då svart till Julölet hade vi karamellmalt samt sockerkulör, bränt socker i en hink med trögflytande sockerkulör att ha i pannan när vi kokade vörten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 2 månader sedan #1324680 av Richard
Svar från Richard i ämnet Anonym eller inte
Spännande!

Krut kan man göra hemma, salpeter finns som sagt i kryddhyllan, svavel i färgaffären o kol, det går bra med vanligt grillkol. Men jag gör inte sånt längre.
Hittade lite blandningar om man vill göra rök;
www.mestmotor.se/bilsnack/forum/showthre...ewfull=1#post3260894
Mer
3 år 2 månader sedan #1324687 av notwoodstock
Svar från notwoodstock i ämnet Anonym eller inte
Fick kemilåda, men lyckades inte något vidare, när jag bara till sist rörde ihop alltihop. Blev aldrig något.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1324689 av Richard
Svar från Richard i ämnet Anonym eller inte
På 60-talet kunde man köpa "Atomic Energy Lab"... Tror inte den skulle vara laglig idag...

Last edit: 3 år 2 månader sedan by Richard. Orsak: Stavfel
Mer
3 år 2 månader sedan #1324690 av Geta
Svar från Geta i ämnet Anonym eller inte
Min pappa var besviken på att jag var flicka. Han ville lära ut allt om motorer.
Mer
3 år 2 månader sedan #1324693 av Richard
Svar från Richard i ämnet Anonym eller inte
Du kunde väl få lära dig motorer ändå?

Idag ska allt vara jämställt. Killar ska leka med dockor o tjejer med bilar, allt ska följa "genusnormer" o sånt trams...