är empati också "biologiskt"?

Mer
15 år 6 månader sedan #150899 av Isa-Alise
Det finns en subjectiv verklighet också... eller rättare sagt lika många subjektiva verkligheter som det finns människor som tolkar omvärlden...
Mer
15 år 6 månader sedan #151136 av Admin1
Isa-Alise har rätt allt är egentligen subjektivt. Filosoferna är säkert inne på det spåret. Se bara hur verkligheten tolkades för 200 år sedan och de ansågs sig säkert objektiva då också.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #151141 av Jocke
Eftersom jag är inne mera på etik och moral, så ska jag använda den tanken till att formulera subjektivitet. Absolut subjektivitet har psykopaterna, detta kan vi enas om. Den absoluta objektiviteten kan vi delvis finna hos naturmålarna (konstnärerna). Det finns inga kopplingar mellan dessa. Då återstår hela spektrat däremellan. Är allt subjektivt? Om man har ett habegär då lägger man inte fingrarna emellan för att komma över objektet. Är det en sann och naturlig övergång till att bli objektiv, om man först värderar ett ting subjektivt och sedan analyserar om värderingen till att bli allmängiltig. Nu har jag inte uppdaterat mig ifråga om värdegrund, men i subjektivitet ingår om man kan förvandla en sluten teori till en öppen värderingsmanual. Då tror jag man kan säga att subjektivitet har en giltig grund. Men sen om vi blandar in egoism, då kan vi inte längre bedöma om ett fall kan behandlas på ett rättvist sätt.
Då står ord mot ord, vilket jag bedömer är aktuellt i denna fråga om man ser med den nyansen på detta problemställning.

Vars är världen på väg?
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #151151 av Jocke

Niklas skrev:

Admin1 skrev: Isa-Alise har rätt allt är egentligen subjektivt. Filosoferna är säkert inne på det spåret. Se bara hur verkligheten tolkades för 200 år sedan och de ansågs sig säkert objektiva då också.


Dubbelfel. Vore allt subjektivt, så kunde du inte veta rätt från fel. Då vore sanning godtyckligt och alla vore jäviga, vilket är falskt. Subjektiva sannolikheter finns inte.


Fel, vi är alla jäviga till ngn! Har du aldrig hört talas om transformering!

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 6 månader sedan #151152 av maktlös
Jag ser att det lyser grönt, men min far har svårt med färgseéndet. En sanning för mig kanske är något annat för honom. Alla tolkar vi "en sanning" olika.

Vissa tolkar en kniv som vass medans andra tolkar den som trubbig.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 6 månader sedan #151157 av Jocke
www.ltu.se/polopoly_fs/1.32555!e ... handel.pdf

Detta är skräddarsytt för Niklas! Transformation!

Vars är världen på väg?