Undersköterska inom psykiatrin?

Mer
11 år 5 månader sedan #537971 av Geta
Som sagt det är nog mindre ansträngande att arbeta inom något annat område i sjukvården än psykiatri när du själv har haft psykiska problem. Kan det vara så att du egentligen vill bearbeta ditt eget psykiska mående om du utbildar dig till Psykiatriundersköterska. Min psykoterapeut sa just det att man bör inte jobba inom vården för att bearbeta sina egna problem.
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #538037 av Guest
Svar från Guest i ämnet Undersköterska inom psykiatrin?

Isa-Alise skrev: Jag tror det finns nån regel om att man inte får ha varit inlagd på fem år inom psykiatrin för att kunna bli anställd inom psykiatrin på en vanlig tjänst.


Det tror jag också. Sen tror jag att du ska välja ett annat yrkesval eller inriktning på nån avdelning med somatiska sjukdomar om du ska läsa till US.
Mer
11 år 5 månader sedan #538051 av ikolito
Ja. Självklart ska man inte jobba inom psykiatrin för att själv bearbeta sina problem. Att jobba inom psykiatrin kan nog vara en dålig idé i vissa fall om man själv har haft psykiska problem, det beror nog helt på hur man är som person.
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #538057 av Guest
Svar från Guest i ämnet Undersköterska inom psykiatrin?
ikolito,

Jag tror heller att du inte får arbeta där heller ungefär som fd brottslingar får inte jobba på häkte typ
Mer
11 år 5 månader sedan #538060 av ikolito
Att brottslingar inte för jobba på häkte är ju en helt annan sak. Eftersom de har ett belastningsregister. De får inte jobba i massa jobb, t.ex. inom barn och omsorg vill man oftast att de som söker inte har något i deras belastningsregister. Inom vården så får man jobba, det finns ingen lag som säger att man inte får det. Däremot måste man ju vara lämplig för jobbet, men det gäller ju för även de som inte varit sjuka.
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #538061 av Guest
Svar från Guest i ämnet Undersköterska inom psykiatrin?
Aha trodde att det fanns en sådan lag men då hade jag fel. Men om jag vore du skulle jag inte arbeta på exakt samma ställe du varit inlagt utan på ett psyke på en annan ort. Men kämpa på att plugga det kommer nog bli bra.