Vilken typ av hjälp saknar du?

Mer
10 år 4 månader sedan #629748 av Eos
Svar från Eos i ämnet Vilken typ av hjälp saknar du?
Ja, det är stimmigt! De försöker dela upp klassen så gott det går. men det blir rött högljutt.
Mer
10 år 4 månader sedan #629805 av Utomjordingen
Min kvinna säger att det bara ska vara högst 6 personer för att det ska vara det bästa, alltså gruppdynamiken är bäst då. Även om man är vuxen när det gäller arbetsplats.


"Då vi jobbar med blivande tutorer, brukar vi be dem definiera gruppdynamik. De spontana svaren handlar ofta om hur grupper fungerar, vad som sker i gruppsammanhang individer emellan och så vidare.

"En grupp är tre eller flera individer som har kommit i kontakt på grund av en anledning. Kontakten är meningsfull."

Gruppdynamik är ett brett begrepp som omfattar de processer, både omedvetna och medvetna, som sker i en grupp. En grupp kan ses som ett pussel. När du lagt pusslet framträder eventuellt ett helt annat mönster än det man kunde tro när man undersökte en enskild bit. På samma sätt kan det i grupper växa fram beteendemönster som för den enskilda individen känns främmande, men som personen i gruppen accepterar och använder.

Grupper har stora möjligheter till konstruktivitet, kreativitet och destruktivitet. En välfungerande gruppdynamik är den gnista som sätter igång kreativa processer, engagerar oss i en gemensam verksamhet och får oss att arbeta hårt tillsammans. När en grupp fungerar väl är det lättare för den enskilda individen att tänka och handla självständigt. Likaså kan gruppen utnyttja sina resurser – allas kunskap och erfarenhet lyfts fram och används, i stället för att man förlitar sig för mycket på enskilda medlemmar. Så här kan du beskriva gruppdynamik för de blivande tutorerna:

Vad är gruppdynamik?

•Brett begrepp för de processer, både medvetna och omedvetna, som sker i en grupp.
•En grupp är på gott och ont mer än summan av sina delar.
•I grupper kan växa fram beteendemönster som för den enskilda individen känns främmande men som han eller hon i gruppen accepterar och använder (pussel-pusselbit).
•Grupper har stora möjligheter till både konstruktivitet, kreativitet och destruktivitet.
•När gruppen fungerar bra är det lättare för den enskilda individen att tänka och handla självständigt och man har inlevelse för andra både innanför och utanför den egna gruppen.
•Gruppen kan utnyttja alla medlemmars resurser – kunskap och erfarenhet lyfts fram."

:arrow: [url:ije356v7]http://www.folkhalsan.fi/startsida/Var-verksamhet/Ung-och-skola/Tutor/Tutorutbildning-och--beloning/Gruppdynamik/[/url:ije356v7] :arrow:
Mer
10 år 4 månader sedan #629992 av Admin1
Socialstyrelsen har ju kommit med nya rekommendationer om läkemedelsbehandling och tidigare har kommit rekommendationer om psykosociala behandlingar. Det man kan fundera på är om Socialstyrelsen kan ha en telefontjänst, där man ringa och diskutera sin behandling med en av deras experter och få förslag på förbättringar sin behandling. Att Socialstyrelsen har informationsservice till patienter för viktiga sjukdomar.
Mer
10 år 2 månader sedan #647735 av nettan67
"Min" mottagning har ingen psykolog, bara läkare o sjuksköterskor. Syrrorna är värdelösa att försöka prata med, dom kan ju ingenting, saknar t.o.m. vanligt bondförnuft! Jag har bett om psykologkontakt, men får svaret att - "Vi jobbar inte så"....??? :evil:

Har tagit upp med läkarna här på avdelningen om att byta från Tierp till Uppsala, men då måste "min" läkare (Tierp) skriva en remiss hit till Uppsala....jag måste alltså träffa (eller teleonsamtal?) läkaren som har behandlat mig så illa att vi ska lex Maria-anmäla honom??? Helt galet! :väggen
Mer
10 år 2 månader sedan #647739 av Geta
Jag tycker tvärtom. Psykiatrisjuksköterskorna som har några års erfarenhet är mycket kunniga och bra att tala med.
Läkarna tar sig inte tid att prata. Det är ofta så att det är sköterskorna som får hålla reda på vad läkarna ska göra.
I åtta år har jag bara gått hos en psykiatrisköterska och är väldigt nöjd med henne.
Mer
10 år 2 månader sedan #647744 av islaa
Jag har kontaktperson, psykolog och läkare. Har haft samma sen jag bytte till en psykosmottagning i Rinkeby. De har gett mig otrolig hjälp och stöttning. Nu ska jag även få dietist genom dom.

De har ett akutnr man kan ringa mellan 8-22 och men jag är inte så nöjd med jouren eftersom de endast komma med behovsmediciner och hotar mig med inläggning om jag inte tar dom. Bl.a har de gett mig zopiklon och theralen p.g.a ouppdaterade medicinlistor och de preparaten får mig att hallucinera och om jag väl somnar, mardrömmar.

När jag behöver inläggning hamnar jag på S:t Görans och det känns väl mer som förvaring och medicinering än egentlig vård. Men så funkar det ju, tyvärr. Jag önskade att man kunde få två mentalskötare som vårdade en i hemmet och besök av läkare och sjuksköterska vid behov. Ungefär som fysiskt sjuka får personliga assistenter istället för att bli ihopbuntade på ett hem. Tycker att vi psykiskt sjuka har fruktansvärt låg status när det gäller vår vård i många fall. Men det är väl svårt med säkerheten och avgörandet om det skulle passa. Faktum är att min psykos utlöstes av att jag blev inlåst eftersom jag bara var förvirrad och manisk hemma, orsakat av sömnbrist.

Jag tycker synd om de patienter som var tvungen att ha mig på samma vårdavdelning. Jag var stökig, arg och tog stor plats och när jag pratade för mycket blev de stressade och mådde dåligt.