Hur tog ni er diagnos?

Mer
12 år 4 månader sedan #453286 av Melun
Svar från Melun i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Jag skyller på psykiatrin att jag har haft flera psykoser. Det har inte velat ge mig rätt medicin och de har inte velat ge den när tid var.
Mer
12 år 4 månader sedan #453387 av interjektioN
Svar från interjektioN i ämnet Hur tog ni er diagnos?
-Pjaa, eftersom jag själv (till en början) sökte upp mottagningen p.g.a. total orkeslöshet, nedstämdhet, oro, ångest, social isolering, tvångshandlingar, tvångstankar ect.. . Så var jag positivt inställd till detta försök till lindring. Efter medicinering och några möten med olika psykiatrer så väcktes frågan om eventuell "neuropsykiatrisk störning".. . Jag fick genomgå en utredning(sammanlagt 13 tim. vid 7 tillfällen + hembesök). Det visade sig... att jag hade en autismspektrumstörning, dom kallar det Atypisk autism. Jo ja, jag blev föga förvånad, kunde bara krasst konstatera det.

Men det har ju inte gjort något bättre... diagnosen.. . Jag blev förvisso sjukskriven, dock utan ersättning från Försämringskassan... som jag nu kämpar på med att överklaga deras avslag.. på avslag! Förbannade sviN!!!

Mår nu igeN mycket sämre, min "rigida personlighet" har helt slagit över med tvångsproblematik och stor oro inför allt jag företar mig. Orkar heller inte med mer läkarkontakt. Läkaren erbjuder sig att göra hembesök eller träffas utomhus om det känns bättre... Jag vill ingetdera, möte som möte.. spelar ingen roll vart... Jag tål inte se honom. Kanske någon annan DIAGNOS passar bättre än Atypisk autism???!! Men har nu tvärt ingen lust att granskas och få någon till ny/annan bedömning av min hjärna! Jag behöver lugn och RO. sUck!

Bor fortfarande hemma hos mina åldrade föräldrar utan någon egen inkomst, och utan något social umgänge, är 39år.
Mer
12 år 4 månader sedan #453431 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur tog ni er diagnos?
interjektioN,

matterik har också diagnosen atypisk autism och han har också haft problem med Försäkringskassan och andra myndigheter. Du kanske skulle behöva hjälp av ett Personligt Ombud för att få hjälp med överklagande mm. Kommunen håller med personliga ombud och det är gratis. Har man autism så har man lätt att få hjälp av kommunerna.
Mer
12 år 4 månader sedan #453448 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur tog ni er diagnos?
interjektioN,
Menar du att du blev sjukskriven av läkaren, men att det inte godkändes av Försäkringskassan, så att du inte får någon ersättning därifrån?
Mer
12 år 4 månader sedan #453573 av interjektioN
Svar från interjektioN i ämnet Hur tog ni er diagnos?
PSR, Admin 1, Geta.. . Man kan verka talför och ja,.. till och med rapp… Men det tar något oerhört på krafterna.. är så "trögflytande", orkar inte diskutera så snabbt som jag skulle vilja… Jag är väldigt tacksam för att ni uppmärksammar mitt inlägg. TacK å det hjärtligaste.

Har till & från följt era skriverier här på Viska genom åren och igenkännandets glädje har stundom varit mycket stOr!… ; )

PSR - Inte energi till att "Beskriva miG" och det är väl fel tråd för det också… Men>>> McDD, är tydligen en diagnos i skärningspunkten mellan autism och schizofreni. . . Ingen självdiagnostisering nu, men… ?. . verkar inte helt omöjligt, ty jag har bevisligen BL.A. >intensiva fixeringar<(autism) från barndomen… medans andra "saker" tillkommit som affektiva störningar & annat jag inte vill erkänna, men som faktiskt har förekommit!…….. Som sagt är för mosig i huvudet för sådana här redovisningar… A, där var det igeN, mosigheten mossigheten, eeeh.. . pust,

Admin1 - Personligt ombud, du tänker på LSS-handläggare.. . Det har jag en, men… Hon kom (så klart) in efter genomgådd undersökning ("screening" som dom också sa).. . , och då var jag så socialt uttröttad att jag inte orkade med henne, var på ett info.möte + ett par telefonsamtal… .. och min far & syster har talat med henne angående hjälp av olika slag, . men… a,… Min syster som Vet hur jag fungerar hjälper mig och mina föräldrar med pappersarbetet kring dessa överklaganden. Men det klart, det kanske skulle uppfattas som mera seriöst om LSS-handläggaren låg på och förde min talan kanske??

Geta - Just precis, ingen ersättning från Försäkringskassan, men jag har fått socialbidrag (som det också krävs sjukskrivning för att få). Flera förnedrande möten med olika socialsekreterare där oxo. Och så nådde det en maxgräns två år någonting, sedan ville en socialsekreterare & LSS-handläggaren göra ett hembesök för att tala om "min planering", vilket jag inte hade nerWer till/ att ta emot… Och då tog dom socialbidraget ifrån mig.
Eftersom jag inte har någon egen bostad.. så har det blivit väldigt mycket grejer, här hemma… Jag samlar också på saker som andra skulle kalla för skräp, så. . det upplevs som Väldigt tätt & rörigt. KUNDE inte ta emot i den fysiska röran & min psykiska röra!.. Nu skulle jag inte kunna ta emot dem hur städat det än var, jag orkar tyvärr inte med deras inspektioner. Får be till Gud att min sjukersättningsansökan tillslut beviljas! Som "vi"(mina föräldrar och syster, själv är jag helt stirrig varvat med apatisk) alltså har tragglat på med att söka under tiden jag haft socialbidrag... när det egentligen skulle varit sjukersättning jag skulle fått från Början, när jaG är just 100% sjukskriveN, . Ett`stadigvarande handikapp´ enligt oxo säger min Läkare.. . åh,.h . .
Dessa avslag, denna process har snart varat i över 1år och 8 månader!!
Mer
12 år 4 månader sedan #453615 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur tog ni er diagnos?
interjektioN,
Kan du inte försöka samarbeta när dina ekonomiska bidrag ska omförhandlas. Då har du säkert bättre chans att få det, som du eftersträvar. Om du sätter dig på tvären, så blir det säkert svårare på alla sätt och vis.