Hur tog ni er diagnos?

Mer
12 år 4 månader sedan #453066 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Nu har jag ju schizoaffektiv men jag tyckte nästan det var en "lättnad" när jag fick diagnosen eftersom det har tagit psykiatrin 24 år att fastställa någon på mig. Det har varit otroligt jobbigt.

Jag trodde till slut att hela psykiatrin bara trodde att jag "låtsades" må dåligt och mitt självförtroende sjönk som en sten.

Sedan när jag fick diagnosen så kändes det som om att de faktiskt hade tagit mig på allvar hela tiden men som de sade "Det har varit otroligt svårt att fastställa en diagnos på dig...." och den ursäkten godtar jag.
Mer
12 år 4 månader sedan #453069 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Reaktiv psykos - förnekelse (psykotisk så noll insikt)
Panikångest - uppenbart
Asperger och ADHD - acceptans men blev deprimerad strax efter vet ej om samband
Recidiverande depressioner - uppenbart, skönt att få bekräftelse på mitt främsta problem
Annan icke-organisk psykotisk störning - bara tomhet
Bipolär - "himlars är jag så sjuk?"
Borderline - "kommer de inte ta mig på allvar nu längre?"
Mer
12 år 4 månader sedan #453085 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Några år innan jag fick min psykos hade jag börjat misstänka att jag höll på att utveckla schizofreni för jag hade negativa och kognitiva symptom, som var ganska besvärande. Jag läste läkarböcker om schizofreni för att veta mer. När jag sedan började höra röster och känna mig förföljd så förstod jag direkt att jag hade en psykos och kontaktade psykiatrin.
Mer
12 år 4 månader sedan #453094 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Det kan minska ångesten att få en diagnos. Det blir struktur på tillvaron.
Mer
12 år 4 månader sedan #453128 av tz0ne
Svar från tz0ne i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Skamfylt, man bör ju inte säga det när man tex ska söka jobb nu. Då blir det problem.

Det är som ett dåligt skämt. Men jag har inte mått så här bra på 10år så det kvittar.
Mer
12 år 4 månader sedan #453135 av mopa
Svar från mopa i ämnet Hur tog ni er diagnos?
Jag blev depprimerad, det tog ett tag innan jag accepterade min sjukdom.