Vilken hjälp har du fått?

Mer
7 år 10 månader sedan #838104 av Nissegossen
Var hårt ansatt igår utav röster, tog ett tillägg av peratsin, samt sömnmedicin för att kunna sova. Dock vaknade jag på tok för tidigt, men tog igen sömnen sedan och vaknade sent på förmiddagen. Idag är jag inte ansatt på samma sett, det är lugna gatan nu.

Man får den hjälp som består i medicin och kloka ord från vård och andra med sjukdomen, sedan gäller det att fort som sjutton lära sig sin sjukdom och känna igen vad som förorsakar mest och lära sig när en psykos kommer smygande och då åtgärda det med en tillfällig höjning av det antipsykotika man har och sedan se till att man sover natten efter. En vak natt gör en alert och allt skriker psykos, ta mer utav ert antipsykotika en dags dos, dock aldrig över högsta tillåtna dagsdos och se till att droga ned er till natten så att ni säkert kommer att sova.

Gör ni det håller ni er utanför avdelningen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 8 månader sedan #847192 av Fantasio
Som hjälp mot schizofreni har jag medicin och mot ångest har jag också medicin. Det är allt jag har för att tackla min sjukdom.

Jag har haft bildterapi, man sitter och klottrar på ett papper. Jag har haft massage med vissa övningar innan, jag har gått ESL.

Om man som jag upplever varje dag som full av oro, vad finns det då för behandlingar att ta till. Och varför erbjuds jag inga?

Jag borde kanske acceptera att psykiatrin inte är intresserad av att ödsla mer resurser på mig, men jag känner mig förbisedd ändå. Jag har kanske 20 år kvar att leva och jag vill verkligen inte framleva dem som svårt psykiskt handikappad.

Finns det hjälp att få, eller bränner psykiatrin sitt krut på ungdomar?
Mer
7 år 8 månader sedan #847197 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vilken hjälp har du fått?
KBT vore kanske något.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
7 år 8 månader sedan #847200 av Fantasio
Det fanns en skylt på gamla psykossektionens lokaler, tror det stod DBT på den. KBT har aldrig varit på tapeten för mig.
Mer
7 år 8 månader sedan #847202 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vilken hjälp har du fått?
Tror inte att du är för gammal för det.
Mer
7 år 8 månader sedan #847659 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vilken hjälp har du fått?
Mot de mera psykotiska symptomen, endast medicin.

Men mot en del annat, som depression, ångest o social fobi har jag fått förutom medicin; ECT, bildterapi, arbetsterapi, KBT, psykologsamtal. Sen har jag ju Asperger o det tror jag inte går att ta bort på nått sätt...

EDIT: Öronakupunktur vid ångest också.