Att dölja schizofreni och aldrig hamna i vård?

Mer
16 år 7 månader sedan #91704 av Admin1
De flesta med schizofreni har nog sociala problem och det ingår ju i diagnoskriterierna att man har nedsatt arbetsförmåga och socialförmåga. Det är nog många saker som medverkar till detta och symptom som paranoia, kognitiva symptom, desorganiserat tal, tankestörningar mm. Det kan också vara svårt socialt om man har perceptionsstörningar och förmåga att filtrera informationen som strömmar mot en.
Mer
16 år 7 månader sedan #91774 av aspie

Admin1 skrev: Det kan nog finnas individer som lyckats att dölja sin schizofreni. Jag gissar att det var vanligare förr när kvinnor var hemmafruar. Den kvinnliga schizofrenin kunde nog döljas förr, eftersom kvinnor har en lindrigare sjukdom och mindre funktionsförluster. I hemmet fanns också arbete efter förmåga..

Det är nog möjligt, speciellt i de högre samhälsklasserna där man hade tjänstefolk. Jag har läst S.Freuds "Studier över hysteri", och en del av patienterna skulle ha kunnat vara schizofrena.

Admin1 skrev: Idag tror jag att det är svårare att dölja schizofreni. Särskilt svårt är det nog att dölja positiva symptom, som vanföreställnigar och hallucinationer. Det finns dock en mindre andel som har schizofreni simplex utan positiva symptom, men de har ofta stört tal, vilket kanske kan vara svårt att dölja, men talar man knappt med folk, så borde det gå. Schizofreni simplex kan nog vara lättast att dölja och kan nog förväxlas med depression pga negativa symptom.

Jag skulle tro att den paranoida schizofrenin skulle vara lättast att dölja, eftersom den förorsakar mindre funktionsförluster.