Hur vet man att man varit psykotisk?

  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94481 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Symtom
Hej.
Min PAS sa att jag har många psykotiska symtom och att jag säkert är psykotisk till och från. Då jag gör saker som att lägga mig på en kyrkogård eller klättra i lycktstolpar och sånt så är jag psykotisk. Hur känns inte det att höra? Jag fick panikkänslor för jag är ju inte sjuk!
Mer
16 år 6 månader sedan #94483 av Nissegossen
Vad en läkare skulle skrivit i journalen; Uppträder psykotiskt, saknar sjukdoms insikt, gör bizarra saker! Inläggning?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Tummelisa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94507 av Tummelisa
Svar från Tummelisa i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?
Det är ju det att jag har varit inlagd nu i över 7 år och jag är bara 25 år. Det måste ju få ett SLUT! Men jag har bott hemma sen första juli i år men jag har blivit inlagd två gånger, tror jag. Kanske mer. Att förlora minnet är hemskt. Dem andra säger att jag inte minns för att jag är för slö för att tänka efter men det är inte så. Ingen annan som har dåligt minne? Kan det bero på att jag står på medicin nertrappning eller vad? Desperat känner jag mig.
Mer
16 år 6 månader sedan #94508 av Admin1
Det är nog ganska många här som har eller har haft dåligt närminne. Man kan få det efter det att man haft en psykos. Det kan dock gå över, men det tar tid faktiskt. Träna mycket på att läsa och skriva.

Det är möjligt att du ser annorlunda på din sjukdom efter det att du fått Leponex och blivit bättre. När man lämnat psykosen och symptomen bakom sig är det ofta lättare att inse de problem som man haft tidigare.
Mer
16 år 6 månader sedan #94510 av Nissegossen
Jag kan inte komma med så mycket råd till dig annat än att du behöver minnes träning. Du kanske också borde gå med någon handledare och få KBT.
Att spela memory på datorn kan nog vara bra tex. Det finns, tror jag, vetenskapligt gjorda program som kan ge dig hjälp till självhjälp i detta!

Fråga Admin om han vet vart du skall tanka ned programmen! Eller fråga inom psykiatrin!

Dessutom borde du få patient utbildning. Nu har jag själv inte gått dessa kurser, men att få insikt i strategier som man kan ha nytta av, är aldrig fel!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Niklas.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94620 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Hur vet man att man varit psykotisk?

Nissegossen skrev: Vad en läkare skulle skrivit i journalen; Uppträder psykotiskt, saknar sjukdoms insikt, gör bizarra saker! Inläggning?


Det där är på nivån blogg och inte vetenskaplig förklaring. Eller hur?