Vad händer när jag vill avstå min person?

Mer
12 år 4 månader sedan #448847 av Vatten
Första gången jag såg en trädgårdsmästare som gav sig på träd då undrade jag verkligen. Har sett mycket inom växtlighet tidigare men aldrig maken till denna nedklippning av trädet, vad orsakade denna sadism hos trädgårdsmästaren? Givetvis så frågade jag och fock höra att det inte alls var för att göra trädet illa utan för att få det att stärka sig. Först få ny kraft genom att slippa alla gamla grenar och därigenom så skulle energin lättare kunna få upp sin egentliga spegelbild.

-vad är spegelbilden till en nedklippt krona?
Ja, sa inte spegelbild till en nedklippt krona utan att trädet skulle kunna få upp en spegelbild till sin egentliga krona.

-Vad är det då?
Rotvälskan i det egentliga språket. Eller helt enkelt bara roten, den egentliga växtlighetens tungomålstal, lapandet i jorden. Det tål att suga på.

Stor sak kan också ligga och vila fryntligt i skillnaden mellan att flytta från och att flytta till. Sådant som får klöverängarnas kant tistlar att skrapa renlaven av kantstenarna när vindarna friskar i och i sakligt saktmod piskar daggen av gräset. Huru ofta skolen nudå denna omflyttning ske? En sak vill jag dock säga eder alla - Saliga äro de sömniga ty de skolen snart somna. Jag är egentligen inte mer förvriden att jag kan vända mig om i sömnen bara för att rätta till ett skrynklat lakan, eller få det att skrynklas utmed kinderna när jag komma att hava detta i åtanke.

-Språkets säd, väste då handen och flög ur den egentliga tiggaren, vad läspar regnet om?
Blott en ögonblicks bad, ett tankeriff i anden. Sträng sågo de alla ut, allt mellan harpans ram.
Mer
12 år 4 månader sedan #448849 av Geta
Det där har jag också undrat över varför man måste klippa eller såga träd så hårt?
De blir ju så fula....
Mer
12 år 4 månader sedan #449100 av majak
Vatten, jag har läst ditt inlägg hundra gånger nu. Det är vackert, men tolka det vettefasen om jag kan! En liten hint kanske?

Admin1, läst länkarna och kikat på självtestet. Skulle ju kunna stämma. Får prata lite med farbror doktorn om ssri igen, mycket värt att prova.

God fortsättning allihopa!
Mer
12 år 4 månader sedan #449107 av zoegas
Existentiell ångest. Det är nog rätt ord. Kirkegaard har skrivit om det. Han skrev att vägen ut är ansvar och rätta val. Att bygga sig ur måendet istället för att fly undan det. Istället för att få planer för att bara dra och bygga något nytt och istället för att stanna kvar och straffa sig själv för att man inte drar. Du lever med vetskapen om en frihet att göra precis som du vill med ditt liv, men samtidigt har du ett ansvar för att leva det liv du har; enligt Kirkegaard. Däri ligger ditt dilemma. Så sätt upp mål, gärna små, om vart du vill vara. Arbeta sen mot det. Alltså ett ansvar över det liv du lever nu, göra rätta val för framtiden, där du vill vara. Om du känner dig ensam så finns det många som skrivit om det. Som har gått samma väg. Googla och hitta lite böcker så du inte vandrar planlöst. Men ta böcker, skit i internetsidor.

Målen uppnår du med kunskap. Vill du ha tjej så köp ett par Café´tidningar om hur man klär sig. Kanske en bok om raggning på biblioteket. Finns en som heter "Alla får ligga". Vill du fiska räkor i Thailand så utbilda dig till ett jobb, kan du inte jobba så lär dig spela på hästar så du får råd. Kunskap som sagt, inte rakblad. Att döma av vad du skriver så får jag en känsla utav att du tror att du inte kan. Men det kan du. Du är intelligentare än genomsnittet. Du får inte tro att ditt liv har stagnerat i den roll du spelar nu. Den går att utveckla och förändra.

.. Till resten av er som babblar om OCD och SSRi, ni kan sutta min snopp. Ni är inte läkare. Och människan är inte ett symptom.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 4 månader sedan #449497 av majak
Zoegas! Spännande att dra in Kirkegaard, även Sartre och deBeauvoir har intressanta teorier rörande människans tillstånd.
Jag försöker skaffa mig kunskap om mig själv och förstå impulsen, så jag kan nå mina mål genom att fråga efter andras liknande erfarenheter, för det är ju ingen läkares utlåtande jag frågat efter här, eller hur?
Jag är dock medveten om att jag inte flyttar ur min roll, det har jag försökt med förut och vet att det inte går, jag tror på din byggnadsmodell. Men förstår kanske inte riktigt hur bygget ska gå till. Svårt att se en orsak och åtgärda den.
Mer
12 år 4 månader sedan #449499 av Vatten

majak skrev: Vatten, jag har läst ditt inlägg hundra gånger nu. Det är vackert, men tolka det vettefasen om jag kan! En liten hint kanske?

Admin1, läst länkarna och kikat på självtestet. Skulle ju kunna stämma. Får prata lite med farbror doktorn om ssri igen, mycket värt att prova.

God fortsättning allihopa!


Att förstå att man inte förstår är också stort, det är långt ifrån alla som gör.
Jag har inte alltid förstått mig själv till fullo och gör kanske fortfarande inte precis som så många andra, men visst vi smajlar och lallar me.

Var det något speciellt ni önskade förstå, då måste ni nog låta mig få höra vad ni inte förstår och huru outgrundligt djupt ni resonerat med edert själv om och ikring denna templativa stund av begrundan. Tills dess låter jag min evaporeran göra sikten klar för er så slipper jag svara på frågor du inte har men som skapar nya.