Risker?

Mer
11 år 8 månader sedan #510654 av Lingon01
Risker? skapades av Lingon01
Hej!
Jag är livrädd för att få sjukdomen schizofreni. Min mamma har paranoid schizofreni och jag har läst någonstans att risken att jag drabbas av sjukdomen är ca 10-15%. Men det beror också på miljön och hur man mår. Jag undrar, har jag större risk att drabbas av sjukdomen när jag haft en otroligt otrygg uppväxt, idag lider av daglig ångest och har mycket oro inom mig?

Tacksam för svar
Mer
11 år 8 månader sedan #510658 av saara
Svar från saara i ämnet Risker?
Du har en större risk att drabbas av sjukdomen än de som har haft en bra och trygg barndom.
Är du ung?
Mer
11 år 8 månader sedan #510662 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Risker?
Lingon01, hur gammal är du?

Du har ju 90% chans att inte få schizofreni, så jag tror du kan sluta oroa dig... :hjärta
Mer
11 år 8 månader sedan #510665 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Risker?
Här kan du läsa lite fakta om sjukdomen då jag tror att du har många fler frågor. www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Schizofreni/
www.kunskapsguiden.se/psykiatri/ ... fault.aspx

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 8 månader sedan #510666 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?

saara skrev: Du har en större risk att drabbas av sjukdomen än de som har haft en bra och trygg barndom.
Är du ung?


Hej! Ja, jag är i 20-års åldern.
Mer
11 år 8 månader sedan #510667 av Lingon01
Svar från Lingon01 i ämnet Risker?

Isa-Alise skrev: Lingon01, hur gammal är du?

Du har ju 90% chans att inte få schizofreni, så jag tror du kan sluta oroa dig... :hjärta


Tack, jag hoppas det! :) skulle nästan vilja betala för att få hjärnan röntgad lr nåt så att jag SÄKERT vet att jag inte ska drabbas eller nåt sånt :P. Kanske uppsöka en spåtant? ;)